Hifz al-Din Adalah Menjaga Semua Agama? (Bahagian 1)

15 Julai 2018

Hifz al-Din Adalah Menjaga Semua Agama? (Bahagian 1)

Bacalah dengan hati yang tenang....

Pada mulanya saya mendengar sedutan ucapan Yb Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Dr. 
Mujahid (selepas ini akan disebut Dr. M) berkenaan hifz al-Din. Saya agak tersentak dengan
huraian beliau. Katanya selama ini kita tersalah faham tentang terjemahan hifz al-din. Kita
memahaminya sebagai menjaga agama Islam sahaja. "Tak betul" kata Dr. M, yang sebetulnya ialah
menjaga semua agama.

Sebolehnya saya tidak mahu memberi sebarang komen bersetuju atau tidak selagi saya tidak
mendengar ucapan Dr. M keseluruhannya (الحكم على الشيء فرع عن تصوره). Pagi tadi saya meluangkan masa untuk mendengar ucapan beliau yang mengambil masa lebih kurang 55 minit. Ringkasan intipati ucapan
Dr. M telah pun saya tulis dalam post saya sebelum ini.

Setelah mendengar keseluruhan ucapan beliau, dapat saya simpulkan ia terbahagi kepada 2 tema
utama yang ingin disampaikan kepada warga agensi agama Islam di bawah beliau. Tema-tema
tersebut ialah:
1. Pentadbiran dan rasuah.Semua pihak diminta untuk menunjukkan contoh pentadbiran Islam yang
baik kerana ia mencerminkan agama Islam itu sendiri dengan menjauhi rasuah. Ini disebutkan
oleh Dr. M sebagai mukaddimah ucapannya.
2. Visi dan aspirasi beliau sebagai seorang menteri yang menjaga portfolio agama Islam. Visi
ini diperincikan kepada 3 point iaitu:
a. Konsep rahmatan lil alamin.
b. Pemikiran maqasidik.
c. Acuan pentadbiran Islam mengikut acuan Malaysia (fiqh manhaj Malaysia).

Saya sebagai pendengar ucapan ini pada dasarnya memahami dengan jelas apa yang hendak dibawa
oleh Dr. M sebagai seorang menteri agama (Islam). Bagi saya, ucapan sebegini sebagai "pembuka
selera" kepada orang bawahan beliau untuk memahami visi ketua mereka. Saya pasti, Dr. M akan
susuli dengan pelan tindakan untuk merealisasikan visinya itu.

Konsep-konsep yang Dr. M ucapkan itu tidaklah asing sangat kerana ia telah pun dijelaskan dan
dibahaskan oleh para ulama silam dan kontemporari termasuklah ilmuan Malaysia. Beliau hanya
menyusun konsep-konsep tersebut dan menjadikannya kerangka gerak kerja yang bakal beliau
laksanakan di bawah kementerian dan agensi yang berkaitan.

Ucapan beliau pada umumnya (mungkin) boleh diterima sehinggalah beliau menyebut dan
menjelaskan tentang point "Hifz al-Din Adalah Menjaga Semua Agama". Saya yang tersentak ketika
mendengar sedutan ucapan beliau sebelum itu, terus tersentak juga apabila mendengar
keseluruhan ucapannya pada point yang dijelaskannya itu.

Bersambung...

Tiada ulasan