Dawabit Pilihanraya

05 Mei 2018

Dawabit Pilihanraya

Dawabit fiqh ialah satu kaedah induk yang menghimpunkan isu-isu fiqh yang pelbagai dalam satu-satu bab fiqh. Ia (dawabit) berbeza dengan Qawaid Fiqh kerana, Qawaid Fiqh walaupun ia juga kaedah induk yang menghimpunkan isu-isu fiqh yang pelbagai tetapi Qawaid Fiqh bersifat merentasi bab fiqh yang pelbagai (bukan satu bab sahaja).

Saya cuba berkongsi beberapa dawabit fiqh berkaitan pilihanraya yang akan berlangsung tidak lama lagi.

Dabit 1

"Pengundi hendaklah memangkah calon muslim yang berwibawa"

Situasinya berlaku apabila kerusi yang ditandingi oleh 2 calon muslim. Pengundi muslim berperanan untuk memilih calon yang berkebolehan untuk mewakili mereka.

Wibawa yang dimaksudkan, calon tersebut adalah orang yang amanah dalam tugasnya. Beliau juga boleh membawa aspirasi rakyat di kawasan yang diwakilinya sama di peringkat DUN mahupun Parlimen.

Bagaimana hendak mengetahui kewibawaan calon tersebut?

Ia boleh diketahui melalui beberapa cara. antaranya:
a. Jika calon itu pernah menang dalam pilihanraya sebelum ini, pengundi boleh mengetahui track record beliau sebagai YB di sesuatu kawasan yang diwakili.
b. Jika calon itu belum pernah bertanding dalam pilihanraya sebelum ini, pengundi boleh mengetahui latarbelakang calon melalui pengalaman kerjanya (sebagai contoh) dan lain-lain.

Tiada ulasan