11 Oktober 2012

Kalau UF Jadi Menteri Pengajian Tinggi


Dulu bila UF ada tulis entri bertajuk "Kalau UF Jadi NC USIM", ada pihak yang terasa hati. Walaupun "berjaya" (berjaya ka?)menyedarkan dan membuka mata sesetengah pihak, namun untuk tidak mengeruhkan lagi salah faham, UF mengambil keputusan untuk delete ja entri tu.

Kali ni UF telah memasang cita-cita yang lebih tinggi. Dah tak nak jadi NC USIM dah, tapi lagi tinggi iaitu nak jadi Menteri Pengajian Tinggi. Pasal pa ya?

Ahli akademik sejak beberapa tahun kebelakangan ini diminta untuk memenuhi KPI universiti masing-masing terutama dalam penulisan artikel jurnal. Sekarang ni penerbitan artikel dalam jurnal biasa-biasa dah tak dipandang. Yang dipandang dan diambil kira ialah penerbitan dalam jurnal Scopus dan ISI.

Kenaikan pangkat di universiti-universiti sekarang ni, kalau takda jurnal ISI / Scopus jangan harap la. Malah UF difahamkan oleh seorang sahabat di sebuah universiti RU, untuk dilantik sebagai pemeriksa tesis luar pun kena ada sekurang-kurangnya 10 jurnal ISI / Scopus.

Bagi sesetengah ahli akademik dalam bidang tertentu, peluang untuk menembusi jurnal ISI / Scopus agak terbuka dan banyak. Namun dalam bidang pengajian Islam, bukan kata takdak langsung. Ada tu ada, tapi setakat yang UF dok jumpa semuanya dalam bahasa inggeris. Maka satu cabaran yang amat besar bagi pensyarah macam UF yang "terer" bahasa inggeris ni.

UF teringat lagi dalam satu sesi ceramah semasa kursus kepimpinan bagi pensyarah-pensyarah muda anjuran AKEPT di Janda Baik awal tahun ini. Prof. Madya Dr. Rafiq, pensyarah Fakulti Kejuruteraan, UM kata, kita ni dok melalak pi lah macam mana pun tentang ketidakpuasan hati tentang syarat ISI / Scopus ni, tapi itulah peraturan yang orang atas buat. Suka tak suka, kita "terpaksa" ikut.

Sebagai respon kepada kata-kata beliau, UF memberi komen: ok lah prof., kita layan je lah kehendak orang atas. Nak mengomel lebih-lebih pun sapa lah kita ni. Cuma saya minta semua yang ada dalam kursus ni berdoa agar saya tidak dilantik sebagai Menteri Pengajian Tinggi. Sebab kalau saya dilantik, saya akan buat syarat baru bagi kenaikan pangkat.

Syaratnya ialah, bagi permohonan kenaikan pangkat ke Prof. Madya, UF akan syaratkan wajib hafal 3 juzuk al-Quran. Manakala permohonan ke jawatan Profesor, wajib hafal 5 juzuk al-Quran. Baru tau betapa "terciritnya" kami nak ligan KPI orang atas.

Ada berani???

Idea ni Uf pernah utarakan dalam satu taklimat kenaikan pangkat di USIM. Tapi jawapan TNCA yang dalam bidang sains (sorry Prof. nooo) ialah "tidak adil". Aikkk tahu pulak tak adil. Abih yang puak-puak atas dok buat syarat yang "tidak adil" bagi sesetengah golongan pensyarah "tak perasan" ka?

Ada lagi. UF nak syaratkan jugak kalau nak dilantik jadi NC sesebuah universiti, paling koman pun hafal juzuk "Amma" cukuplah. Tambah lagi hadis 40.

Kalaulah UF jadi Menteri Pengajian Tinggi..

1 ulasan:

farra berkata...

salam ustaz,nak mohon jadi menteri KPT?saya alu-alukan..saya sekarang bekerja dengan KPT, :)

harap berjaya! insyaallah