Tauliah... Perlukah?

10 September 2011

Tauliah... Perlukah?



Isu tauliah kini berbunyi lagi. Terbaru ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad dilarang daripada memberi tazkirah, ceramah dan seumpamanya kerana beliau tiada tauliah, kata MAIS. Sebelum ini pun ramai yang didakwa oleh Jabatan Agama Negeri tertentu atas alasan tiada tauliah antaranya mantan mufti Perlis Prof. Madya Dr. Mohd Asri Zainul Abidin.

Persoalannya adakah tauliah ini bidah yang direka-reka atau ia boleh dan perlu dilaksanakan oleh kerajaan yang memerintah? Sebelum UF menjawab persoalan ini, UF ingin menakalkan kata-kata imam al-Khatib al-Baghdadiyy dalam kitabnya "Kitab al-Faqih Wa al-Mutafaqqih":

ينبغي لإمام المسلمين، أن يتصفّح أحوال المفتين، فمن كان يصلح للفتوى، أقرّه عليها. ومن لم يكن من أهلها منعه منها، وتقدّم إليه بأن لا يتعرّض لها، وأوعده بالعقوبة إن لم ينته عنها، وقد كان الخلفاء من بني أمية ينصبون للفتوى بمكّة في أيّام الموسم قومًا يُعَيِّنُوْنَهُم، ويأمرون بأن لا يُستفتى غيرهم

Yang bermaksud, "Pemerintah umat Islam sepatutnya memeriksa hal ehwal orang yang berfatwa (mufti). Sesiapa yang sesuai berfatwa, maka dia boleh mengiktirafnya. Sesiapa yang bukan ahlinya (tidak layak berfatwa), maka dia boleh menghalang orang itu. Dia (pemerintah) perlu menasihati orang itu supaya tidak berfatwa dan boleh menakutkannya dengan hukuman jika dia masih berdegil. Para khalifah Bani Umayyah pernah melantik segolongan orang sahaja di Mekah pada musim haji (untuk berfatwa) dan mereka memerintahkan supaya tidak ada orang lain selain mereka yang terlantik untuk berfatwa".

Daripada kata-kata al-Khatib al-Baghdadiyy ini, dapat difahami bahawa kerajaan boleh mengenakan syarat-syarat tertentu kepada orang yang ingin berfatwa. Dalam bahasa moden di Malaysia ia dipanggil tauliah. Walaupun kalam di atas berkaitan fatwa tetapi ia boleh diaplikasi terhadap tazkirah, ceramah, khutbah dan lain-lain.

Ini kerana fatwa ialah menyampaikan atau memberitahu hukum hakam islam kepada mereka yang bertanya. Begitulah tazkirah, ceramah, khutbah juga mengajar atau memberitahu hal ehwal agama kepada umat Islam.

Untuk apa tauliah perlu kepada mereka yang ingin menyampaikan Islam?

Sila baca post ini hingga habis sebelum anda membuat apa-apa kesimpulan sendiri.

Antara kepentingan tauliah ialah mengawal orang yang ingin menyampaikan Islam kepada masyarakat. Ia perlu supaya hanya mereka yang benar-benar layak yang mempunyai ilmu sahaja yang melakukannya. Masyarakat kita mudah menerima mereka yang pandai berceramah walaupun latar belakang penceramah itu bukan daripada bidang agama. Bukankah sekarang ini ramai artis-artis yang "bertaubat" lalu dipanggil dengan gelaran "ustaz" dan dijemput berceramah di sana sini?

Bukan menidakkan keupayaan golongan ini menjadi pendakwah setelah bergelumang dengan dunia hiburan, tetapi jika tidak layak bergelar penceramah maka kerajaan boleh menghalangnya daripada menyampaikan kuliah atau ceramah kepada masyarakat. Tindakan ini adalah siyasah syariyyah kerajaan untuk memastikan masyarakat menerima maklumat daripada mereka yang layak sahaja.

Untuk memastikan seseorang itu layak atau tidak berceramah, kaedah yang diguna pakai oleh kerajaan Malaysia ialah "tauliah". Contohnya di Selangor, seseorang pemohon tauliah akan dipanggil temuduga dan akan melalui ujian bertulis dan lisan.

Dalam ujian bertulis, beberapa soalan yang berkaitan fiqh, akidah dan lain-lain akan ditanya. Begitu juga temuduga lisan di hadapan panel penemuduga, bebeapa soalan termasuk isu-isu semasa akan ditanya. Setelah panel berpuas hati, maka pemohon akan dianugerahkan tauliah untuk tempoh tertentu dan perlu diperbaharui daripada masa ke semasa. (Boleh rujuk kisah UF mohon tauliah di sini)

Tindakan kerajaan dalam mengenakan tauliah kepada penceramah-penceramah di Malaysia ialah menstrukturkan kata-kata imam ak-Khatib al-Baghdadiyy di atas. Maksudnya, dalam isu pentadbiran kerajaan berhak mengenakan syarat tauliah atas dasar siyasah syariyyah seperti mana para khalifah seperti Umar, Usman, Ali dan lain-lain membuat peraturan-pertauran tertentu dalam pentadbiran mereka.

Jika diteliti kata-kata imam ak-Khatib al-Baghdadiyy, orang yang sememangnya layak untuk berfatwa, menyampaikan tazkirah dan ceramah, kenapa dia mesti dilarang daripada berbuat demikian?

To be continued...

Tiada ulasan