Mei 2010


28 Mei 2010

2 Kolah

(Model 2 kolah yang dibina pelajar)

(Kumpulan 1)



(Kumpulan 2)

(Kumpulan 3)

(Kumpulan 4)

(Ukuran dan saiz yang disediakan oleh pelajar)
UF kena mengajar tutorial subjek Fiqh al-Ibadat Wa al-Munakahat dalam semester pendek ni. Untuk tugasan tutorial, UF minta pelajar-pelajar membina “model” al-Qullatain (2 kolah) yang menjadi tanda aras air mutlak.

Nampak para pelajar berminat dengan tugasan tersebut dan mereka telah membina model tersebut daripada kotak. Ukuran saiz bagi 2 kolah dalam kitab-kitab fiqh ialah 1 1/4 hasta yang bersamaan 56.25 sm panjang, lebar dan dalam.

Cuma sukatan air dengan menggunakan tin minyak tanah untuk memenuhi standard 2 kolah agak berbeza di Malayisa. Ada pendapat yang mengatakan 9 tin, ada yang mengatakan 13 tin dan ada pula yang berpendapat 15 tin. Bagi UF, perbezaan ini mungkin berpunca daripada saiz tin minyak tanah yang berlainan dari segi saiznya.

Yang lawaknya ada pelajar yang pergi ke masjid Bandar Baru Nilai untuk mengukur saiz kolah yang ada di masjid tu. Pada tanggapan mereka maksud 2 kolah dalam kitab-kitab fiqh ialah “kolah” yang selalu ada di masjid-masjid. Sebenarnya saiz 2 kolah tidaklah besar sangat dan setelah mereka faham barulah mereka membuat model 2 kolah dengan kotak.

Bagi UF, ini satu aktiviti yang dapat menarik minat pelajar memahami dengan lebih jelas lagi tentang ilmu fiqh. Tidak sekadar teori sahaja malah mereka dapat mempraktikkannya. Syabas kepada anak-anak muridku dan kenangilah ini sebagai satu pengalaman berguna sepanjang hayat.

21 Mei 2010

Keazamannya...

Ada seorang insan di USIM ni, latar belakangnya bidang ekonomi. Pernah mengajar di UKM dan UUM. Lepas tu masuk USIM dan pernah dilantik menjadi Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar. Beliau ialah Prof. Dato’ Dr. Mohammad Hj. Alias yang berasal dari Bongek, Negeri Sembilan.

Beliau dah pencen pun, sekarang bekerja di USIM secara kontrak dan menjadi Timbalan Pengarah INFAD. Yang UF nak cerita di sini ialah tentang keazamannya belajar bahasa arab. Masa mula-mula beliau masuk USIM, beliau pernah berkata yang beliau akan belajar 3-4 patah perkataan baru bahasa arab.

Beliau mengotakannya, dan setiap kali beliau berucap dalam apa-apa majlis atau program USIM, beliau akan berucap dalam mukaddimahnya dengan bahasa arab. Beliau tidak lekang dengan buku notanya dan akan mencatit apa-apa istilah atau frasa ayat bahasa arab yang baru dipelajarinya.

Ketika itu malah sehingga ke hari ini, ramailah ustaz-ustaz USIM menjadi “guru” beliau termasuk UF. Semasa beliau menjadi TNC, beliau akan meminta pertolongan mana-mana ustaz untuk membuat draf ucapan dalam bahasa arab walaupun 1-2 perenggan. Tidak pernah rasanya ucapan beliau tanpa ada ucapan dalam bahasa arab.

Sekarang ni, bila datang pejabat UF selalu minum pagi di cafe fakulti. Di situ UF dan beliau sering berbincang pasal nahu saraf dan perkara-perkara berkaitan bahasa arab. Ada Saja yang akan ditanya oleh beliau. UF memang kagum dengan keazaman yang ditunjukkan oleh beliau. Tidak keterlaluan rasanya jika UF kata tahap bahasa arabnya sekarang lebih baik berbanding sesetengah pelajar USIM sendiri.

Kalaulah pelajar-pelajar USIM atau mana-mana institusi yang menggunakan medium bahasa arab mencontohi keazaman Prof. Dr. Mohammad ni, Insya Allah mereka boleh menguasai bahasa arab dengan lebih baik. Masalahnya bukan boleh tak boleh, tetapi mahu atau tidak……

08 Mei 2010

Seminar IT- Penyertaan Percuma

MAKLUMAN
Seminar IT dan Anda
Tajuk:
“Kebaikan dan Keburukan Laman Sosial”
Seperti facebook, friendster dan sebagainya.
Tarikh: 15 Mei 2010
Hari: Sabtu
Masa: 8.30am – 1.00 pm
Tempat: Tingkat 4, Dewan Randau (Atas Café Randau, Kota Warisan)
Penceramah: Pegawai dari Cyber Security (badan yang mengawal selia laman2 web di Malaysia di bawah Suruhanjaya komunikasi)
Anjuran:
Penggerak Belia Tempatan (PeBT), Kota Warisan, dan
Jawatankuasa Perunding Penduduk (JPP), Kota Warisan
Penyertaan adalah percuma dan terbuka kepada semua.
Tempat terhad kepada 90 orang sahaja.
Untuk maklumat lanjut dan pendaftaran, hubungi:
013-3543594

ERROR 404

The page you were looking for, could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.

Go to Homepage