Keazamannya...

21 Mei 2010

Keazamannya...

Ada seorang insan di USIM ni, latar belakangnya bidang ekonomi. Pernah mengajar di UKM dan UUM. Lepas tu masuk USIM dan pernah dilantik menjadi Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar. Beliau ialah Prof. Dato’ Dr. Mohammad Hj. Alias yang berasal dari Bongek, Negeri Sembilan.

Beliau dah pencen pun, sekarang bekerja di USIM secara kontrak dan menjadi Timbalan Pengarah INFAD. Yang UF nak cerita di sini ialah tentang keazamannya belajar bahasa arab. Masa mula-mula beliau masuk USIM, beliau pernah berkata yang beliau akan belajar 3-4 patah perkataan baru bahasa arab.

Beliau mengotakannya, dan setiap kali beliau berucap dalam apa-apa majlis atau program USIM, beliau akan berucap dalam mukaddimahnya dengan bahasa arab. Beliau tidak lekang dengan buku notanya dan akan mencatit apa-apa istilah atau frasa ayat bahasa arab yang baru dipelajarinya.

Ketika itu malah sehingga ke hari ini, ramailah ustaz-ustaz USIM menjadi “guru” beliau termasuk UF. Semasa beliau menjadi TNC, beliau akan meminta pertolongan mana-mana ustaz untuk membuat draf ucapan dalam bahasa arab walaupun 1-2 perenggan. Tidak pernah rasanya ucapan beliau tanpa ada ucapan dalam bahasa arab.

Sekarang ni, bila datang pejabat UF selalu minum pagi di cafe fakulti. Di situ UF dan beliau sering berbincang pasal nahu saraf dan perkara-perkara berkaitan bahasa arab. Ada Saja yang akan ditanya oleh beliau. UF memang kagum dengan keazaman yang ditunjukkan oleh beliau. Tidak keterlaluan rasanya jika UF kata tahap bahasa arabnya sekarang lebih baik berbanding sesetengah pelajar USIM sendiri.

Kalaulah pelajar-pelajar USIM atau mana-mana institusi yang menggunakan medium bahasa arab mencontohi keazaman Prof. Dr. Mohammad ni, Insya Allah mereka boleh menguasai bahasa arab dengan lebih baik. Masalahnya bukan boleh tak boleh, tetapi mahu atau tidak……

Tiada ulasan