Bengkel Penulisan

16 Februari 2010

Bengkel Penulisan

Hari Ahad lepas 14 Feb hari raya tahun baru Cina dan Valentine's Day. Saat ramai orang bergumbira bercuti bersama keluarga, UF menghadiri satu bengkel penulisan. Bengkel ini dianjurkan oleh PTS Islamika. Editornya ialah kawan satu Ma'had dengan UF dulu. Bengkel ini dikendalikan oleh puan Ainon Mohd iaitu pengerusi syarikat PTS sendiri.

Peserta bengkel ini tak ramai, lebih kurang 12 orang dan kebanyakkannya kawan-kawan UF dari Ma'hadul Azhar. Ma'hadul Azhar ialah tempat UF belajar agama sebelum melanjutkan pelajaran ke Universiti al-Azhar. Alhamdulillah dapat banyak tip dan panduan menulis daripada puan Ainon.

Antara yang ditegurnya ialah gaya bahasa para ustaz ketika menulis. Ramai di kalangan mereka yang menggunakan bahasa klasik dan terkadang berjela-jela. Bengkel ini berbentuk praktikal kerana kami diberikan latihan untuk membetulkan kesalahan sebuah buku. Menurut puan Ainon, penulisan yang baik ialah kurang indeks kabusnya, iaitu bila orang membacanya mereka akan mudah faham.

Memang UF dah berazam untuk banyak menulis selepas selesai pengajian Ph.D. Bengkel ini memang bermanfaat dan mudah-mudahan ia menambahkan lagi minat UF untuk menulis. Puan Ainon kata yang dia mahukan kami untuk sertai lagi siri bengkel yang akan dibuat selepas ini.

Memang puas hati dan tak rugi hari cuti tu UF berbengkel daripada pukul 10 pagi hingga 5 petang. Nak menulis... Nak menulis... Nak menulis... berapa banyak nak menulis daaa... tulis je laaa

Tiada ulasan