07 Oktober 2009

Hari ni bermula pertandingan Mahkamah Mut Syariah peringkat Fakulti Syariah dan Undang-Undang untuk mencari wakil bagi mewakili USIM ke pertandingan Mahkamah Mut Syariah peringkat Kebangsaan pada bulan Disember nanti. Ni baru habis jadi hakim peringkat pusingan awal.

Kes yang dipertandingkan tadi berkisar kes harta sepencarian, jadi peguam plaintif memohon kepada mahkamah untukmeluluskan permohonan plaintif terhadap beberapa jenis harta seperti rumah, tanah, ASB, kereta dan lain-lain. Mereka ditentang hebat oleh peguam-peguam defendan yang menyatakan tidak semua harta tersebut layak dituntut plaintif kerana sebahagiannya adalah milik syarikat defendan dan defendan hanya pemegang amanah atau pengurusnya sahaja. Tambahan pula defendan mendakwa yang plaintif telah nusyuz.

Satu pengalaman baru jugala untuk UF, sebab first time tengok perjalanan pertandingan Mahkamah Mut Syariah. Walaupun UF ada tauliah peguam Syarie Negeri Sembilan tapi tak pernah pun bawa kes. UF tengok tadi peguam-peguam plaintif dan defendan walaupun masih banyak kelemahan dari segi penghujahan dan aplikasi undang-undang terhadap fakta, tapi kalau diasah bakat mereka, Insya Allah mereka boleh jadi peguam syarie yang baik.

Sedikit sebanyak dah nampak gambaran bagaimana satu-satu perbicaraan dalam mahkamah syariah berlangsung. Lepas ni bolehla UF try ambil kes. Ada sesiapa berminat nak ambil UF jadi peguam Syarie? hehehe

Tiada ulasan