Point Forum 1

05 Januari 2009

Point Forum 1

Dato' Kamaruddin menyentuh tentang kepentingan solat dalam menjadikan orang baik, yang kesimpulannya kalau nak jadi baik solat jangan abaikan solat. Beliau banyak bercerita tentang pengalamannya menjadi imam masjid negara dengan kerenah manusia yan pelbagai. Yang UF nak ulas tentang forum itu ialah apa yang disentuh oleh Dato' Hasan Din.

Dato' Hasan Din ditanya solat yang bagaimana boleh mencegah seseorang itu daripada melakukan maksiat. Jawapan yang diberikan memang menarik iaitu, solat menurut ulama tasauf ada 4 peringkat:

1. Solat al-Jahilin (solat orang jahil), iaitu orang yang baru masuk Islam atau orang Islam yang tidak mahu belajar solat dengan betul sehingga menyebabkan solatnya kucar kacir.

2. Solat al-'Adiyyin (solat orang kebanyakan), iaitu solat orang awam yang tahu solat tetapi tidak memahami makna bacaan dalam solat.

3. Solat al-'Arifin (solat orang tahu), yakni orang yang tahu makna bacaan dalam solat (mungkin para ustaz kot -UF kata). Solat 3 golongan ni masih belum sampai tahap mampu menahan individu daripada melakukan maksiat. Sebab tu 3 golongan ni solat, tapi kadang-kadang masih membuat maksiat seperti rasuah, main judi, minum arak, berzina dan lain-lain.

4. Solat al-Khasyi'in (solat orang yang khusyuk), iaitu orang yang paling tinggi darjatnya di kalangan orang yang bersolat dan solat jenis inilah yang dikatakan mampu mencegah sesorang individu daripada melakukan maksiat seperti yang difirmankan oleh Allah dalam surah al-'Ankabut ayat 45 yang bermaksud; "Sesungguhnya solat itu (boleh) mencegah perbuatan keji dan munkar".

Tiada ulasan