Sijil MA

19 Disember 2008

Sijil MA

Minggu lepas UF pulang ke Penang sebab ada kenduri sepupu. Balik tak lama pun sebab jumaat balik sana dan hari ahad dah balik ke sini. Sebelum balik tu singgah ke rumah mertua dan kebetulan isteri dan UF naik ke atas rumah (yang tak pernah digunakan semenjak ayah mertua meninggal) untuk lihat barang. Tetiba ternampak satu kotak yang ada nama UF dan bila buka je kotak tu ternampak sijil MA (versi bahasa Melayu) yang memang dicari-cari selama ni.

Sejak balik dari Syria tahun 2006, UF memang dok cari sijil tu dan memang susah hati sebab tak ingat simpan di mana. Apatah lagi UF dah "kehilangan" sijil asal BA dan MA (versi bahasa Inggeris) sebab masa minta Universiti Damascus kena kemukakan sijil yang asli untuk permohonan. Mulanya sijil tu memang sampai ke sana tapi bila urusan dah selesai sijil-sijil tu ntah ke mana. Bila UF tanya jabatan, pegawai kata ada pada penyelia, tapi bila tanya penyelia, dia kata ada kat jabatan.
Jadi UF terpaksalah terima hakikat yang sijil-sijil tu dah hilang dan itu harga yang UF terpaksa bayar untuk mohon Universiti Damascus. Sebab tulah UF bila jumpa balik sijil MA (versi bahasa Melayu) tu rasa bersyukur sangat. Sekurang-kurangnya tak hilang semua sebab sijil MA ni dapat 2 versi, satu bahasa Melayu dan satu lagi bahasa Inggeris dan yang hilang tu versi bahasa Inggeris.

Tiada ulasan