Ceramah Dr. Tawfiq al-Butiyy

27 Disember 2008

Ceramah Dr. Tawfiq al-Butiyy


Semalam 26 Dis 08, UF pergi ke Masjid Sulatan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam sebab nak dengar ceramah yang disampaikan oleh bekas penyelia tesis UF iaitu Dr. Tawfiq al-Butiyy (anak Syeikh al-Butiyy). UF tak tahu yang dia ada di Malaysia, jadi bila dapat message dari sorang sahabat yang Dr. Tawfiq akan bagi ceramah, UF pun pergi. UF sampai masjid pun dah dekat nak azan Maghrib dan UF sempat jumpa Dr. Tawfiq sebelum solat Maghrib.

UF seronok sangat bila dapat jumpa balik dengan dia dan dia pun seronok jumpa dengan UF, maklumlah anak murid kesayangan... hehe... dan kami berpeluk erat tanda ukhuwwah Islamiyyah... dia di Malaysia sebagai Prof. pelawat di Institut Kajian Rantau Asia Barat (IKRAB), UKM selama 2 minggu...

Selepas solat Maghrib, Dr. Tawfiq menyampaikan ceramahnya dan alih bahasa oleh Us. Sulaiman Ibrahim, pensyarah UKM yang mengiringi Dr. Tawfiq. Dr. Tawfiq menyentuh berkenaan sambutan tahun baru Hijrah dan Masihi yang selang tidak berapa hari dan kaitannya dengan kehidupan seorang muslim. Namun beliau banyak menyentuh tentang mengingati mati kerana ia sebenarnya mampu menghalang seorang muslim itu dari melakukan maksiat kepada Allah. Hanya orang yang tidak mengingati mati berani melakukan noda dan dosa tanpa takut kepada balasan Allah.

Beliau juga menukilkan satu pesanan dari Imam al-Hasan al-Basri seorang ulama sufi yang zuhud "Engkau hanyalah beberapa hari, setiap kali satu hari berlalu, maka berkuranglah engkau". Yakni setiap hari yang berlalu menjauhkan kita dengan hari kelahiran kita dan mendekatkan dengan kematian kita. Jadi orang yang sentiasa mengingati mati akan sentiasa bersedia dengan amalan soleh. Apa yang lebih penting ialah selepas kematian itu, sebab ada mahkamah pengadilan Allah yang dibentangkan segala amal baik buruk kita. Beruntunglah orang yang melakukan amal soleh sebab diberi balasan syurga. Rugilah orang yang melakukan maksiat kerana akan diberi balasan neraka..... Ini sebahagian ceramah Dr. Tawfiq.


Tiada ulasan