SEBAT (1)

05 September 2018

SEBAT (1)

Tauliah Selangor

Lama dulu bila saya mohon tauliah di negeri Selangor, saya ditanya oleh panel dalam temuduga. Ketika itu panas isu seorang wanita Islam di Pahang disebat kerana kesalahan minum arak. Soalan panel, dalam fiqh kita nak sebat orang dengan apa?

Dengan yakin, saya jawab, "dengan rotan". Panel tanya, "ya ka"?. Baru saya terfikir balik, ya tak ya juga. Dalam hadis dan athar, sebatan kepada pesalah tertentu seperti minum arak dan lain-lain sama ada dengan pelepah tamar, ranting atau kasut.

Jawapan saya pada mulanya respon automatik berdasarkan realiti di Malaysia di mana alatan sebatan kepada pesalah ialah dengan rotan. Cuma kaedah sebatan kepada pesalah kesalahan sivil dan pesalah jenayah syariah amat berbeza.

Dalam sivil, pesalah akan dibogelkan dan diikat di para, lalu disebat dibahagian punggung dengan sekuat daya sehingga menyebabkan kecederaan teruk. Manakala sebatan syariah, pesalah dalam keadaan menutup aurat dan disebat di bahagian belakang badan dengan sebatan ringan yang tidak mencederakan.

Yang menariknya, penyebat sivil dan syariah adalah orang yang sama. Ini saya akan kupas dalam post berikutnya.

Tiada ulasan