Aku dan Usrah

05 Mei 2018

Aku dan Usrah

Aku mula ikut usrah bila di Ma'hadul Azhar. Tak tahu pun usrah tu apa. Mudir aku Us. Yusuf Uthman atau kadang2 Us. Soid Mad Amin membawa aku dan rakan ke usrah Abim. Yang aku tahu bila pi usrah tu, duduk dalam bulatan sambil seorang dua "berceramah" dan yang lain mendengar. Kerap juga aku lena diulit usrah kerana mengantuk.

Bila aku ke al-Azhar, aku mengikuti usrah jemaah sebagai amilin. Dalam usrah tu, kami ditarbiah agar menjaga waktu, menjaga kerahsiaan dan lain2. Kami dibimbing oleh naqib yang walaupun mereka satu batch dengan kami, tapi kami menghormati mereka sebagai naqib.

Apa yang kami usrahkan? Disamping menjaga waktu, kami berbincang tentang fiqh, tafsir, hadis, tarbiah dan tidak lupa isu2 semasa. Usrah kami TIDAK PERNAH memaki hamun orang/pihak lain (walaupun aku baca tulisan beberapa anak usrah jemaah yang usrah mereka tidak patuh syariah). Kami berusrah untuk memahami Islam terlebih dahulu di samping mengenali jemaah.

Apa yang aku kagum ialah uslub yang difikirkan oleh nuqaba untuk menyampaikan mesej usrah kepada sahabat yang hoha. Mereka bukan amilin, jadi mereka tidak akan datang usrah. Jadi apa yang kami lakukan ialah membawa usrah kepada mereka. Bagaimana kami buat?

Berusrah ketika main bola. Kami sampaikan mesej kebaikan sebelum start main bola. Yang paling bagusnya ialah sebelum main bola, seorang dua (yang bukan ahli usrah) diminta untuk beri nasihat aka tazkirah kepada semua yang hadir. Alhamdulillah kaedah ini berjaya. Kami tidak namakan usrah ketika itu tapi mesej usrah sampai kepada yang bukan ahli usrah.

Satu lagi manfaat usrah yang memberi kesan baik pada aku ialah kemahiran bercakap. Pernah aku cerita yang aku ni tidak petah bercakap. Melalui usrah, di mana kami diberi tugasan oleh naqib untuk mensyarahkan silibus tertentu, ia sedikit sebanyak melatih kemahiran bercakap aku.

Usrah kami usrah Sakinah dan Hasanah yang menenangkan jiwa. Kami menghormati antara satu sama lain, memberi teguran antara satu sama lain.

Daripada anak usrah sekian lama, aku menjadi naqib dan seterusnya naqib nuqaba'. Antara anak usrah aku ialah Us. Ahmad Dasuki Abdul Rani (entahlah dia masih ingat aku atau tidak kerana seingat aku hanya sempat dua kali aku kendalikan usrah bersamanya).

Jika ada yang mengatakan usrah sebagai medan merosakkan fikrah individu, bagi aku ia keterlaluan. Boleh jadi usrah yang diikutinya penuh dengan maki hamun atau kebencian, tapi untuk digeneralisasikan semua usrah begitu, ia amat tidak adil.

Bukan salah usrah! Ia jelas masalah individu usrah sama ada naqibnya atau anak buahnya. Ibarat termakan mempelam yang buruk, terus dikatakan semua mempelam adalah buruk dan jangan dimakan semua mempelam.

Alhamdulillah aku bersyukur, kerana usrahlah aku menjadi "manusia". Aku bersama jemaah dan ahli yang mentarbiahku. Jika tidak, aku mungkin adalah syaitanirrajim.

Tiada ulasan