Panduan Solat Terawih Untuk Peniaga Bazar Ramadan

26 Mei 2017

Panduan Solat Terawih Untuk Peniaga Bazar Ramadan


Abu Hurairah RA meriwayatkan sebuah hadis yang bermaksud:
Sesiapa yang menegakkan Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu” (riwayat al-Bukhariyy).

Menurut ulama, maksud menegakkan Ramadan; antaranya ialah bersolat terawih pada waktu malam. Hukum solat terawih adalah sunat muakkad iaitu sunat yang amat dituntut untuk dilakukan.

Bagi peniaga bazar Ramadan, kebiasaan atau kebanyakkannya hanya akan sampai ke rumah setelah azan Isyak berkumandang. Hal ini mengambil kira keadaan setelah berkemas di tapak berniaga. Keadaan ini kebiasaannya akan menyebabkan para peniaga bazar Ramadan tidak sempat atau ketinggalan untuk beribadah solat Terawih berjemaah di Masjid atau Surau.

Sebenarnya, untuk tidak kehilangan pahala berterawih, peniaga bazar Ramadan masih boleh menunaikan solat sunat Terawih. Ia boleh dilakukan sama ada berjemaah dengan ahli keluarga atau pekerja yang membantu di bazar Ramadan ataupun ia boleh dilakukan secara bersendirian walaupun pada lewat malam. Oleh itu, tidak ada alasan untuk ketinggalan dalam mengimarahkan malam Ramadan walaupun anda adalah peniaga bazar Ramadan.

Marilah kita bersama-sama memperbanyakkan amalan dalam bulan Ramadan ini. Semoga Allah SWT menerima amalan salih kita semua. Amin!

Rehatkan dirimu dengan Terawih setelah penat berniaga

Disediakan oleh:
Institut Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa Sedunia (INFAD)
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

Tiada ulasan