16 Ogos 2013

Lagu untuk Syria & Mesir

KU PUNYA JIWA

Aku bukannya penyair pujangga
Yang pandai bermain dengan kata-kata
Aku hanyalah manusia biasa
Namun ku punya jiwa

Ingin ku lihat amannya dunia
Tanpa peperangan yang meragut nyawa
Pilu melihat insan tak berdosa
Kejam dibunuh sewenangnya

Di mana kasih sayang
Di mana simpati
Nyawa yang melayang
Tidak dihargai
Hilang kemanusiaan
Lahir kebinatangan
Musnah dunia angkara durjana

Yang mampu ku laku
Mendendangkan lagu
Lagu kedamaian dengan penuh impian
Walaupun kata-kata
Tak mampu mengubat luka
Harap ia penawar jiwa yang lara
Ku kirimkan doa
Kembalinya suasana
Aman bahagia untuk semua manusia

Lirik & lagu: Irwan Mohd Subri

05 Ogos 2013

Akibat Jahil

Cerita ini adalah cerita yang pernah didengar dan telah dialih suara ke Bahasa Arab...


قام أربعة جهلاء إلى الصلاة، فأمّ أحدهم، وبعد قراءة الفاتحة فسكت الإمام مدة ثم التفت إلى زملاءه في الوراء...

فقال الإمام لهم: ماذا أقرأ بعد سورة الفاتحة؟

وقال الرجل الثاني: لا تسألني، لا أدري...

وقال الرجل الثالث: اسكت، لا يمكن الكلام في الصلاة...

وقال رابعهم: الحمد لله لأنني لا أتكلم معكم.. 

فبطلت صلاتهم جميعا...

14 Julai 2013

Makruh Mandi Bulan Puasa?


Seringkali kita dengar dakwaan yang menyatakan bahawa mandi dalam bulan Ramadan antara waktu Zohor hingga waktu berbuka puasa adalah makruh. Ini antara larangan ibu bapa kepada anak-anak supaya tidak mandi pada waktu tersebut. Ia menjadi pegangan kita hingga ke tua dan kita pula mengajar anak-anak kita perkara dan fahaman yang sama. Benarkah? 

UF tidak menyatakan ia salah seratus peratus kerana kebimbangannya ialah dikhuatiri boleh membatalkan puasa, cuma pemahaman itu perlu diperhalusi lagi. Sama seperti berkumur atau memberus gigi yang turut dikatakan makruh. Pada hakikatnya, sama ada berkumur, memberus gigi atau mandi, hukum asalnya ialah harus (hukumnya boleh menjadi sunat, wajib, haram serta makruh bergantung kepada keadaan). Dalam konteks bulan Ramadan, UF berpandangan bahawa perlu diperbetulkan pemahaman yang menyatakan mandi selepas waktu Zohor adalah makruh. 

Cuba lihat dari sudut ini; kita seharian bekerja dan anak-anak bersekolah pagi dan petang. Sudah tentu kita berpeluh dan baju kotor serta berbau busuk. Jika kita amalkan "fatwa" makruh mandi selepas Zohor, tidakkah ia akan menyebabkan keadaan tidak kondusif ketika berbuka puasa? Sudahlah badan penat bekerja atau bersekolah seharian, letih kerana berpuasa lagi, tiba-tiba mood untuk berbuka puasa "disentot" dek bau badan dan baju semua ahli keluarga yang tidak mandi akibat "fatwa" tadi.

Sebenarnya, mandi sebelum berbuka puasa lebih baik kerana di samping menyegarkan badan yang kelesuan seharian, kita juga lebih mudah dan bersedia untuk solat Mahgrib serta bersedia untuk solat Isyak dan Terawih di Masjid/Surau dengan lebih berdisplin. Jika tidak, tentulah akan kelam kabut dibuatnya bila semua ahli keluarga berebut untuk mandi selepas berbuka puasa. Bayangkan jika saiz ahli keluarga yang ramai dan hanya ada 1 atau 2 bilik air sahaja. 

Cuma jangan berlebih-lebihan ketika mandi atau berkumur atau memberus gigi. Kalau ada sifat berlebih-lebihan dalam perkara tersebut, jangan kata mandi selepas Zohor jadi makruh, mandi selepas Subuh pun boleh jadi makruh!!!

06 Julai 2013

Kerjaya Akademik

UF memulakan kerjaya di USIM (dulu KUIM) dengan jawatan tutor. Ketika tu dah tamat menulis tesis master dan sedang menunggu viva. Agak perit juga kerana teraba-raba dan tertanya-tanya bagaimana nak membina karier sebagai ahli akadmeik di universiti. Tiada siapa pun yang beritahu atau bercerita apa yang perlu dibuat kecuali terlalu sedikit. Tambahan pula hampir kebanyakkan ahli akademik USIM masa tu muda-muda belaka macam UF, jadi mereka pun senasib dengan UF.

Sebab itu laluan kerjaya akademik UF agak perlahan dan penuh pancaroba. Sebab itu UF selalu berkongsi apa yang patut dibuat dengan rakan-rakan pensyarah yang baharu masuk di USIM kerana tidak mahu perkara yang sama berlaku seperti UF.

Teringat kepada 2-3 orang ahli akademik senior (Prof. dll), kita perlu ada target jelas dalam membina kerjaya akademik. Contohnya daripada pensyarah ke pensyarah kanan, pensyarah kanan ke profesor madya, profesor madya ke profesor perlu ada target tahun. Katakan setiap tahap tu kita letak 5 tahun, jadi semaksimum tempoh ialah dalam masa 15 tahun kita telah menjadi seorang profesor di universiti. Kalau lagi awal lagi bagus dan bonus. Untuk bidang sains memang kelihatan ramai yang boleh capai sebelum tempoh tersebut. Ramai yang dapat profesor penuh sebelum 35 atau 40 tahun.

Sekarang ini untuk naik pangkat, terpaksalah nafsi nafsi. Kalaulah pengurusan tertinggi boleh merangka kemajuan akademik secara terpimpin, alangkah bagusnya!!!

07 April 2013

Penasihat Syariah Hong Leong Islamic Bank


Mulai 1 April 2013, UF telah dilantik sebagai Penasihat Syariah Hong Leong Islamic Bank (HLIB) untuk dua tahun. Tahun lepas, ada sahabat yang suruh submit resume untuk direkomen sebagai penasihat Syariah mana-mana bank. Mulanya, perasaan takut dan bimbang bermain di fikiran sebab UF ni tak pakar (baca: tak tahu) dalam bidang mumalat.

UF memang tak berapa minat bab muamalat daripada dulu lagi. Cuma bila nak direkomen sebagai penasihat Syariah bank, UF fikir sampai bila aku nak jahil bab muamalat ni. Sudah sampai masa, UF kena beranikan diri untuk “menjelajah” dunia muamalat ni. Bila dihubungi oleh pihak HLIB dan mereka beritahu nama UF dicalonkan untuk penasihat Syariah, UF terima cabaran ini untuk kemajuan diri UF terutama dalam bidang muamalat yang praktikal.

Setelah melalui perjumpaan dengan pihak Jabatan Syariah HLIB bersama COO serta CEO HLIB, begitu juga dengan Bank Negara, UF dengan rasminya adalah Penasihat Syariah Hong Leong Islamic Bank.

Allahumma faqqihni fi a-din wa allimni al-ta’wil…

Allahumma yassir wa la tu’assir…

12 Februari 2013

1 Malaysia?


Hari ni UF melawat ibu saudara yang dimasukkan ke Hospital Selayang kerana menjalani pembedahan di Wad 4A. Tersentuh hati bila melihat seorang auntie Cina dibantu oleh seorang pesakit Islam yang ada di depan katilnya waktu minum petang (2.30pm). 1 Malaysia atau 1 ukhuwwah bayna al-Nas?

08 Januari 2013

TAZSERT

 
 
TAZSERT adalah singkatan kepada "Tazkirah dan Konsert", satu konsep baru yang cuba diperkenalkan oleh UF. Kali pertama diperkenalkan ialah semasa Mahrajan Sambutan 12 tahun FSU (MANSAF 12) pada 11 Disember 2012 di USIM. Program malam tu ialah Bicara Santai bersama Us. Haslin Baharin dan Ustzh Nabilah Yusuf, disamping UF sebagai moderator.

Konsep TAZSERT ialah berforum atau bertazkirah, kemudian diselangi dengan persembahan nyanyian lagu/nasyid. Pada malam tu UF sendiri yang menyanyi dengan menyampaikan 3 buah lagu dan 1 alunan zikir penutup. Alhamdulillah sambutan pada malam tu amat menggalakkan dengan dewan dipenuhi para pelajar.

TAZSERT telah berjaya mendapat "undangan", bila Masjid Putra, Putrajaya menjemput UF untuk mempersembahkan konsep ini pada malam ambang tahun baru 2013. Pada malam tu panelisnya ialah Ustzh Nabilah Yusuf dan Ustzh Nik Salida Suhaila Nik Salleh. UF juga sebagai moderator dan pada malam tu UF menjemput kumpulan Intracksee dan kumpulan Zayyan untuk membuat persembahan.

Ada satu persembahan khas oleh UF pada malam tu iaitu satu lagu zikir baru ciptaan UF sendiri yang pertama kali didendangkan kepada umum. Video di atas ialah lagu tersebut (maaf audio dan vidoe kurang memuaskan sebab rakam menggunakan ipad salah seorang pelajar UF... kredit to Ainul Kauthar dan kredit juga kepada kumpulan Intracksee dan kumpulan Zayyan yang menjadi backup harmoni untuk lagu ini... sempat practice sekali ja sebelum persembahan tu).

Kepada mana-mana pihak yang ingin melaksanakan TAZSERT di tempat mereka, boleh menghubungi UF. Harap konsep baru ni menjadi alternatif dakwah kepada masyarakat Islam di Malaysia... Amin!

2 Februari 2013, TAZSERT akan ke surau al-Hijrah, Kota Warisan pula sempena Karnival Cintai Rasulullah yang membariskan panelis Us. Halim Din dan Ustzh Nabilah Yusuf. Jemput datang...