11 Oktober 2012

Kalau UF Jadi Menteri Pengajian Tinggi


Dulu bila UF ada tulis entri bertajuk "Kalau UF Jadi NC USIM", ada pihak yang terasa hati. Walaupun "berjaya" (berjaya ka?)menyedarkan dan membuka mata sesetengah pihak, namun untuk tidak mengeruhkan lagi salah faham, UF mengambil keputusan untuk delete ja entri tu.

Kali ni UF telah memasang cita-cita yang lebih tinggi. Dah tak nak jadi NC USIM dah, tapi lagi tinggi iaitu nak jadi Menteri Pengajian Tinggi. Pasal pa ya?

Ahli akademik sejak beberapa tahun kebelakangan ini diminta untuk memenuhi KPI universiti masing-masing terutama dalam penulisan artikel jurnal. Sekarang ni penerbitan artikel dalam jurnal biasa-biasa dah tak dipandang. Yang dipandang dan diambil kira ialah penerbitan dalam jurnal Scopus dan ISI.

Kenaikan pangkat di universiti-universiti sekarang ni, kalau takda jurnal ISI / Scopus jangan harap la. Malah UF difahamkan oleh seorang sahabat di sebuah universiti RU, untuk dilantik sebagai pemeriksa tesis luar pun kena ada sekurang-kurangnya 10 jurnal ISI / Scopus.

Bagi sesetengah ahli akademik dalam bidang tertentu, peluang untuk menembusi jurnal ISI / Scopus agak terbuka dan banyak. Namun dalam bidang pengajian Islam, bukan kata takdak langsung. Ada tu ada, tapi setakat yang UF dok jumpa semuanya dalam bahasa inggeris. Maka satu cabaran yang amat besar bagi pensyarah macam UF yang "terer" bahasa inggeris ni.

UF teringat lagi dalam satu sesi ceramah semasa kursus kepimpinan bagi pensyarah-pensyarah muda anjuran AKEPT di Janda Baik awal tahun ini. Prof. Madya Dr. Rafiq, pensyarah Fakulti Kejuruteraan, UM kata, kita ni dok melalak pi lah macam mana pun tentang ketidakpuasan hati tentang syarat ISI / Scopus ni, tapi itulah peraturan yang orang atas buat. Suka tak suka, kita "terpaksa" ikut.

Sebagai respon kepada kata-kata beliau, UF memberi komen: ok lah prof., kita layan je lah kehendak orang atas. Nak mengomel lebih-lebih pun sapa lah kita ni. Cuma saya minta semua yang ada dalam kursus ni berdoa agar saya tidak dilantik sebagai Menteri Pengajian Tinggi. Sebab kalau saya dilantik, saya akan buat syarat baru bagi kenaikan pangkat.

Syaratnya ialah, bagi permohonan kenaikan pangkat ke Prof. Madya, UF akan syaratkan wajib hafal 3 juzuk al-Quran. Manakala permohonan ke jawatan Profesor, wajib hafal 5 juzuk al-Quran. Baru tau betapa "terciritnya" kami nak ligan KPI orang atas.

Ada berani???

Idea ni Uf pernah utarakan dalam satu taklimat kenaikan pangkat di USIM. Tapi jawapan TNCA yang dalam bidang sains (sorry Prof. nooo) ialah "tidak adil". Aikkk tahu pulak tak adil. Abih yang puak-puak atas dok buat syarat yang "tidak adil" bagi sesetengah golongan pensyarah "tak perasan" ka?

Ada lagi. UF nak syaratkan jugak kalau nak dilantik jadi NC sesebuah universiti, paling koman pun hafal juzuk "Amma" cukuplah. Tambah lagi hadis 40.

Kalaulah UF jadi Menteri Pengajian Tinggi..

06 Oktober 2012

Dimashqu (26)


Aku berbincang dengan isteriku tentang rumah sewa baru. Nasib baik aku belum punggah habis barang-barang dalam beg kargo.Kami hanya keluarkan sedikit pakaian dan barang makanan sahaja.
Selepas menunaikan solat Asar di masjid, aku menghubungi Rosli untuk meminta kepastian tentang rumah yang sedang aku duduk. Aku cuba menghubunginya dengan menggunakan telefon awam. Dalam keadaan termangu-mangu cara untuk menggunakan telefon awam yang ada di Syria, aku meminta bantuan kepada dua orang lelaki yang kebetulan lalu di situ. Mereka membantu aku membuat panggilan dan dapat menghubungi Rosli.

Menurut Rosli, memang rumah itu bukan rumah tetap sewaku. Ia hanya rumah yang diusahakan oleh seorang pelajar lama Malaysia untuk tujuan transit, jika ada mana-mana rombongan Malaysia datang melawat Syria. Jadi barulah aku faham keadaannya dan lantas aku memberitahu Rosli yang aku rasakan elok mencari rumah sewa baru sahaja. Beliau berkata yang beliau akan datang malam ini untuk membantu aku mencari rumah sewa baru.

Malam itu, Rosli datang mengajakku dan anak isteriku untuk pergi ke satu kawasan yang bernama "Ruknuddin".  Katanya dia mendapat maklumat terdapat rumah untuk di sewa di sana dan kami menaiki servis untuk ke sana. Sampai di sana, rupanya ia adalah penempatan di kawasan bukit. Kami menuju ke pejabat broker terlebih dahulu dan broker tersebut pun membawa kami ke rumah yang ingin dilihat.

Rumah tersebut walaupun terletak di kaki bukit, tapi kami terpaksa mendaki lebih kurang seratus meter di celah-celah rumah yang ada di situ. Dalam kesejukan malam yang begitu sejuk ditambah terpaksa mendaki bukit, terasa amat "seksa" untuk sampai ke rumah yang ingin kami lihat. Roslu bersama broker berjalan di hadapan, kemudian diikuti aku yang memmimpin anakku, manakala iseriku berada di belakang.

Sekali sekala aku menoleh ke arah isteriku dan aku dapati dia agak tercungap-cungap mendaki bukit. Kemudian dia memanggilku kerana dia berasa pening dan memang aku lihat dia agak terhoyong hayang berjalan. Sangkaku dia hanya penat sebab mendaki bukit, dan aku memaut tangannya dan turut memimpin dia berjalan di sebelahku.

Bersambung....

05 Oktober 2012

Takpa... Cuba Lagi...

Setelah menunggu setahun tiga bulan, inilah jawapannya. No komen...