18 Jun 2012

Lirik Baru "Ayna al-Sakinah"

 
أَيْنَ السَّكِيْنَة
هَلْ هِيَ طَارَتْ مِنِّيْ
أَيْنَ الْحَسَنَة
هَلْ غَابَتْ مِنْ نَفْسِيْ
لَوْ مَلَكْتُهُمَا، مَا أَجْمَلَ الْحَيَاة
لَوْ فَقَدْتُهُمَا، مَأْسَة

إِلَيْكَ رَبِّيْ أَشْتَكِيْ
مِنْ شَقَاوَةِ وَقَسْوَةِ قَلْبِيْ
هَلْ مِنْ خَيْرٍ فِيْ نَفْسِيْ
بَعْدَ عِصْيَان خَالِقِيْ

لاَ شَيْء سِوَاكَ أُبَالِيْ
وَالآن إِلَيْكَ وَجَّهْتُ خُضُوْعِيْ
اغْفِرْ ذُنُوْبِيْ رَبِّيْ
فِيْ جَنَّتِكَ، أَسْكِنْنِيْ

(Terjemahan)

Di mana ketenangan
Adakah ia terbang daripada diriku
Di mana kebaikan
Adakah ia hilang daripada diriku
Jika ku miliki keduanya, alangkah indahnya hidup
Jika ku hilang keduanya, punah

KepadaMu Tuhan aku mengadu
Jahat dan kerasnya hatiku
Apakah masih ada kebaikan dalam diriku
Selepas ku ingkar Penciptaku

Tiada lagi selain Engkau yang aku peduli
Sekarang aku hadapkan kepadaMu ketundukan diri
Ampunilah dosaku tuhanku
Di syurgaMu, tempatkanlah aku

17 Jun 2012

Usul Fiqh (Siri 4)

Siri Usul Fiqh sebelum ini hanya ditulis 3 siri sahaja. Atas permintaan, UF menyambung kembali perbahasan tentang Usul Fiqh. Insya Allah akan menjadi siri penulisan yang tetap dalam blog ini memandangkan ia amat berkait rapat dengan nama "usulifaqih".

Berikut adalah sambungan siri Usul Fiqh...

SEJARAH ILMU USUL FIQH (ZAMAN RASULULLAH S.A.W)

Usul Fiqh telah wujud sejak wujudnya Fiqh kerana kedua-duanya tidak boleh dipisahkan. Turun atau datangnya wahyu kepada Nabi Muhammad S.A.W, maka dua ilmu ini akan berperanan memberikan natijah tertentu. Walaupun begitu, Usul Fiqh bukanlah ilmu yang dipelajari dalam bentuk rasmi sebagai satu subjek pada zaman Rasulullah.

Usul Fiqh pada permulaannya adalah dalam bentuk praktikal. Maksudnya apabila turun wahyu maka Rasulullah akan mengikut kehendak wahyu. Jika perkara itu wajib, maka Rasulullah akan melakukannya dan tidak akan meninggalkannya sama sekali. Jika ia haram, maka Rasulullah akan menjauhinya dan tidak melakukannya sama sekali. Begitulah seterusnya.

Dengan tindakan Rasulullah itu, para Sahabat dapat memahami bahawa perkara pertama adalah wajib dan perkara kedua adalah haram. Mereka memahami perkara ini bukan kerana kaedah-kaedah Usul Fiqh yang tertulis dalam mana-mana buku. Mereka memahaminya daripada praktikal dan tindakan Rasulullah S.A.W.

Pada zaman Rasulullah S.A.W, tidak ada keperluan untuk menulis dan membukukan kaedah-kaedah istinbat Usul Fiqh. Bukan sahaja Usul Fiqh, bahkan semua ilmu pengajian Islam tidak ditulis atau dibukukan pada zaman Rasulullah S.A.W. Ini kerana Rasulullah adalah rujukan secara langsung kepada para Sahabat untuk mengetahui hukum hakam.

Jika para Sahabat berada berdekatan dengan Rasulullah, mereka akan bertanya kepada baginda. Jika mereka berjauhan, contohnya dalam musafir, mereka akan bertanya kemudian kepada Rasulullah tentang apa yang telah lakukan atau isu-isu yang berbangkit. Jika tindakan mereka betul, Rasulullah akan mengiyakan. Manakala jika tindakan mereka salah, Rasulullah akan perbetulkan.

14 Jun 2012

Buku Baru UF


Buku ini merupakan sebahagian daripada kajian Ph.D UF.

Tajuk: al-Ahkam Wa al-Fatawa al-Shar'iyyah Bayna al-Thabat Wa al-Taghayyur

Penulis: Irwan Mohd Subri

Harga: RM 32.00

ISBN: 978-967-0393-23-0

Tahun: 2012

Penerbit: Penerbit USIM

Bil. Halaman: 223

Nota: Klik gambar buku di atas untuk beli.

09 Jun 2012

Fiqh Asas (12)

Perkara-Perkara Yang Diharamkan Ke Atas Orang Berjunub

Diharamkan ke atas orang yang berjunub 5 perkara:

1) Sembahyang.
2) Membaca al-Quran.
3) Menyentuh al-Quran dan membawanya.
4) Tawaf.
5) Duduk di dalam masjid.

Perkara-Perkara Yang Diharamkan Ke Atas Orang Berhadas

Diharamkan ke atas orang yang berhadas 3 perkara:

1) Sembahyang.
2) Tawaf.
3) Menyentuh al-Quran dan membawanya.

(Sumber: Kitab “Matan al-Ghayah Wa al-Taqrib” - Abu Shuja’).

06 Jun 2012

Abang Nak Yang Ketiga Pulak!!!

Suatu petang yang damai.....

Suami: Darling, abang ada hal nak cakap dengan darling ni.

Isteri: Ye bang, ada pa bang. Macam penting ja.

Suami: Memang penting pun.

Isteri: (berdebar) cakaplah bang.

Suami: Emmm, abang dah nekad. Dah buat keputusan dah. Abang nak yang ketiga pulak.

Isteri: Abanggggg!!! (sambil mengalirkan air mata).

Suami: Ni kenapa darling menangis lak.

Isteri: Abang tanya kenapa? Sampai hati abang buat camni.

Suami: Ini keputusan abang. Takda siapa yang boleh halang.

Isteri: Abang tak puas lagi ka dah ada dua. Tak cukup ka?

Suami: Bukan tak puas, bukan tak cukup. Tapi nafsu laki abang ni takleh tahan. Teringin ja, tak tahan dah abang.

Isteri: Tu lah orang laki, asyik ikut nafsu ja.

Suami: Normal la tu, lagipun abang mampu.

Isteri: Taula abang kerja hebat. Gaji tinggi.

Suami: Tahu takpe.

Isteri: Abang tak peduli hati darling pun.

Suami: Abang dah tengok gambaq. Lagi lawa. Putih lak tu.

Isteri: Cukupppp bang, cukup. Kalau itu keputusan abang, darling tak boleh halang. Darling harap abang bahagia dengan bakal isteri baru. Biarlah darling pendam rasa.

Suami: Apa yang darling melalut ni. Abang nak beli estri (S3) laaa bukan nak isthree. Ish darling ni. Estu (S2) abang cam tak best dah la. Dah dah, pergi mandi cepat. Kang lepas solat Maghrib ikut abang. Kita pi kedai beli.

Isteri: Kus semangat (tersengih sambil ambil tuala lalu masuk bilik air untuk mandi).

Gambar Sekitar Ceramah Belia Wanis & Makna Diri, 4 Jun 2012




04 Jun 2012

Wa La Taqrabu al-Zina

Hari ni UF dijemput oleh Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Star untuk bagi ceramah kerohanian kepada remaja-remaja perempuan yang pernah berzina. Kursus sehari ni dikendalikan oleh dua anak murid UF yang sedang menjalani praktikal di Unit Hal Ehwal Islam hospital tu. Remaja-remaja ini terdiri daripada mereka yang ditempatkan di sebuah rumah perlindungan untuk remaja bermasalah dan sebahagian kecil individu-individu yang sukarela untuk datang. Kesemua mereka adalah kes yang dirujuk ke unit Hal Ehwal Islam hospital.

Seminggu dua sebelum ni, UF dok fikir macam mana nak hadapi dan berceramah kepada golongan remaja begini. Ini memandangkan kali pertama UF berinteraksi dengan mereka. Sebelum ni hanya membaca cerita mereka dalam akhbar atau melalui tv atau radio sahaja.

UF bertolak dari USM jam 7 pagi dan sampai di hospital Alor Star jam 8.30. Slot UF bermula jam 9 pagi.  Bila UF melangkah masuk ke bilik seminar dan melihat wajah para remaja tu, hati jadi sayu. UF dimaklumkan yang paling muda dalam group tu ialah umur 14 tahun.

Dalam interaksi UF dengan mereka, UF agak terkejut bila ada 3-4 orang yang pernah melakukan zina dengan pasangan mereka lebih daripada 10 kali. Hampir separuh (daripada 39 orang) pernah berzina lebih 5 kali dan hampir semua pernah melakukannya lebih daripada sekali. Hanya 2 orang daripada para peserta tu yang pasangannya mahu bertanggungjawab. Seorang sudah bertunang dan seorang lagi dah berkahwin kerana tidak mahu pasangannya dipenjarakan atas alasan kesiankan pasangannya (namun UF dimaklumkan selepas itu yang remaja ini dalam proses perceraian).

UF bukanlah pakar sangat nak bagi motivasi atau kaunseling kepada golongan ni, tapi sekurang-kurangnya ini pengalaman berharga buat UF. Semoga Allah merahmati para peserta pada hari ini dan mengampunkan dosa-dosa mereka, serta merahmati semua yang ingin membantu mereka.