23 Februari 2012

Hari Yang Sedih

Pagi tadi UF ada kursus juruaudit di USIM. Sedang khusyuk mendengar ceramah fasilitator, tiba-tiba dapat panggilan daripada zaujah. Mula-mula angkat bagitau kat dia tengah kursus, tapi bila dia cakap sambil menangis, UF rasa lain macam dah.

Dalam tangisan sendu, zaujah bagitau yang degupan jantung anak dalam kandungan dah terhenti. Hari ni dia pi cek kat klinik ibu dan anak. Terus doktor refer zaujah ke Hospital Besar Penang. Ikut doktor kemungkinan besar anak dalam kandungan tu dah lama meninggal, cuma zaujah tak perasan. Bila UF dengar, jadi terkedu tak tahu nak kata apa. Jadi sebak sangat.

Tengahari tu terus balik rumah dan cuba booking tiket AirAsia online tapi tak boleh nak beli sebab kurang 4 jam. Terus bergegas ke LCCT dan dapat beli tiket pukul 3.35. Atas kapal terbang, bergenang juga air mata. Sampai Penang dalam 4.15.

Zaujah call dan bagitau yang doktor pakar di hospital confirmkan memang anak tu dah lama meninggal dan akan keluarkan anak tu pagi esok. Sampai rumah di USM, terus UF pi hospital. Sampai sana tambah sayu bila tengok zaujah merah mata kesan menangis.

Kasihan zaujah, Allah uji dia dengan dua ujian besar. Dulu pernah kehilangan suami, sekarang kehilangan anak. UF pun sedih sangat. Tak sempat Irfan nak tengok adik.

Ya Allah, syafaatkanlah diriku dan zaujah dengan anakku ini. Amin!

09 Februari 2012

Fiqh Asas (10)

Sapuan Ke Atas Balutan

Orang yang berbalut di anggota wuduk hanya perlu menyapu ke atasnya. Dia hanya perlu bertayammum dan sembahyang. Tidak perlu baginya mengulangi sembahyang sekiranya dia dalam keadaan bersuci (berwuduk) ketika meletakkan pembalut itu.

Namun disyaratkan dia mestilah bertayammum untuk setiap kali waktu fardu sembahyang masuk. Manakala sembahyang sunat, dia boleh melakukannya seberapa banyak yang dia mahu dengan satu tayammum sahaja.

Benda-Benda Najis

Setiap cecair yang keluar daripada kemaluan depan dan belakang adalah najis kecuali air mani. Membasuh semua air kencing dan tahi adalah wajib kecuali air kencing budak kecil yang tidak makan makanan kecuali susu ibunya (berumur sehingga 2 tahun). Air kencing budak kecil itu suci dengan hanya direnjiskan air ke atasnya.

Darah dan nanah adalah najis kecuali yang sedikit. Binatang yang tidak mengalir darahnya, apabila jatuh ke dalam bekas air lalu mati dalamnya, maka ia tidak menajiskan air itu.

Semua binatang adalah suci kecuali anjing, babi dan apa yang lahir daripada keduanya ataupun salah satu daripada keduanya. Semua bangkai binatang adalah najis kecuali ikan, belalang dan manusia.

Mencuci Bekas Yang Terkena Jilatan Anjing Dan Babi

Bekas yang terkena jilatan anjing dan babi mesti dibasuh 7 kali. Salah satu daripadanya hendaklah dengan air yang bercampur tanah.

Najis-najis yang lain hanya dibasuh sekali sahaja, tetapi membasuhnya 3 kali adalah lebih baik.

Arak Yang Menjadi Cuka


Apabila arak menjadi cuka dengan sendirinya (tanpa diganggu) maka ia menjadi suci. Namun sekiranya ia menjadi cuka akibat dilemparkan sesuatu ke dalamnya maka ia tidak suci lagi.

(Sumber: Kitab “Matan al-Ghayah Wa al-Taqrib” - Abu Shuja’).

07 Februari 2012

Warkah Untuk Kekasih

Kekasih, maafkan diriku kerana sekian lama aku tidak pernah menyatakan cintaku padamu. Walaupun ku tahu kau amat mengasihiku, tapi entah kenapa aku seakan tidak mengendahkanmu.

Ku tahu kehadiranmu membawa cinta tulus suci, tapi aku tidak menghargainya seperti yang sepatutnya. Cintaku pada artis wanita lain dan dunia membutakan mataku. Aku alpa dan leka diulit maya percintaan fatamorgana.

Ku mengejar Siti Nurhaliza, namun apakan daya kini dia milik Khalid Jiwa. Bertahun ku tersiksa menanggung punah cinta asmara.  Ku beralih arah pula pada Wardina Safiyyah. Belum sempat ku menongkah, harapan ku musnah. Perjuangan ku kalah, mungkin tak cukup jampi serapah.

Sangkaku kali ini pasti berjaya, masakan tidak, segala mentera ku bertapa. Ku pertaruhkan harapan pada Waheeda. Mulanya seakan dapat ku gapai, tapi akhirnya berserabai, ku tewas pada Akil Hayy. Bak lagu Ezlyn, Ku cuba meng "hai hai" tapi yang ku dapat hanyalah "Bye Bye".

Kecewa...
Merana...
Tersiksa...
Sandiwara...

Kekasih...

Masih adakah ruang dihatimu buatku. Aku malu seribu malu, cinta di depan mata tak ku rebut, cinta rapuh yang ku kalut. Namamu tak ku sebut, nama yang lain ku serabut. Diriku diliputi noda dan sendu selut. Pada syurga di wajahmu, selayaknya di sana kau menunggu ku. Keagungan cintamu bertalu-talu cuba menyapa keras hatiku. Kasihmu tak pernah berhenti, cuma aku yang tak mahu mengerti.

Maafkan aku, apakah aku manusia jahat, berkulitkan manusia berhatikan syaitan bangsat. Hari lahirmu pun ku tak ingat.
Kekasih...

Dalam kesempatan nafas yang berbaki, maafkan diriku. Aku malu tapi mahu sentuhan dan belaian daripadamu.

Apakah masih ada belas buatku, walau dirimu lama ku tak peduli. Di sana nanti, ku pohon agar kau pandanglah wajahku, kasihanilah jiwaku, sapalah nuraniku, syafaatlah diriku wahai kekasihku Ya Rasulallah!!!!

02 Februari 2012

Aina al-Saadah?

Dengarkan lagu "Baik-Baik Sayang" Wali Band dalam versi arab:

AINA AL-SAADAH
أين السعادة
لو كانت نفسي حزينة
عن ظلال الرحمن بعيدة
وأين الرحمة
لو كانت نفسي مذنبة
وإلى اللهو نفسي قريبة
هب لي يا الله
حلو نور السكينة
اجعل لي حياة حسنة
واحد إثنان ثلاثة
أرجو منك المغفرة
على جميع ذنوبي في الحياة
أربعة خمسة ستة
إليك مني الندامة
تسيل دموعي خوفا منك يا الله