Masjid Dan Surau Sebagai Pusat Zakat Setempat

20 Disember 2011

Masjid Dan Surau Sebagai Pusat Zakat Setempat

Sekadar idea awal...

Setiap negeri di Malaysia mempunyai pusat kutipan dan agihan zakat masing-masing. Walaupun namanya berbeza, namun fungsi utama pusat zakat tersebut ialah mengutip, seterusnya mengagihkan kepada golongan asnaf lapan. Pentadbiran dan pengurusan zakat di Malaysia semakin hari semakin baik dengan penambahbaikan terhadap institusi, staf, cara kutipan dan agihan dan lain-lain.

Di sesetengah negeri, untuk mendekatkan pusat zakat dengan masyarakat telah diwujudkan pejabat-pejabat zakat di setiap daerah. Malah kebiasaannya dalam bulan Ramadan, amil-amil bertauliah dilantik dan ditugaskan sama ada di pasaraya, pasar malam dan lain-lain. Ia bertujuan memudahkan masyarakat Islam berurusan dengan institusi zakat sama ada bertanyakan maklumat atau membayar zakat itu sendiri.

Namun terkadang ada halangan tertentu kerana pejabat-pejabat zakat di daerah hanya dibuka 5 hari seminggu dan pada waktu pejabat sahaja. Di luar waktu itu masyarakat tidak dapat berurusan dengan pejabat zakat. Oleh itu, bagi meningkatkan lagi fungsi pusat zakat, dicadangkan agar masjid atau surau dijadikan sebagai “pusat zakat setempat”.

“Pusat zakat setempat” bererti masjid atau surau adalah wakil atau ejen kepada pusat zakat negeri. Fungsi masjid atau surau sebagai “pusat zakat setempat” bukan sesuatu yang mustahil ataupun pelik kerana ia telah dilaksanakan di luar negara contohnya Mesir. Malah beberapa Institusi Pengajian Tinggi Awam di negara ini juga dibenarkan untuk mengutip dan mengagihkan zakat sendiri.

Pusat zakat setempat ini boleh berfungsi sebagai tempat kutipan zakat dan tempat agihan zakat. Masjid dan surau adalah tempat yang hampir dengan masyarakat Islam dan mudah didapati di kebanyakan tempat. Mereka yang ingin membayar zakat selain zakat fitrah seperti zakat harta, perniagaan, ternakan dan lain-lain dapat membayarnya di masjid atau surau dengan mudah.

Selama ini imam masjid atau surau hanya dihadkan kepada kutipan zakat fitrah sahaja. Jika masjid atau surau dibenarkan menerima pembayaran zakat lain, sudah pasti kutipan zakat tahunan akan meningkat bagi setiap negeri.

Fungsi sebagai tempat agihan pula dapat dilihat jika ada orang meminta bantuan zakat di kalangan ahli kariah, maka dengan mudah Imam atau AJK masjid atau surau untuk bertindak. Ini kerana mereka lebih mengenali ahli kariah masing-masing dan mengenal pasti dengan cepat sama ada mereka layak atau tidak untuk diberi bantuan zakat.

Dari segi realitinya, memang penduduk setempat akan berjumpa dengan imam masjid atau surau bagi mendapatkan bantuan terutamanya dalam bentuk kewangan. Amalan sekarang ialah imam akan memanjangkan permohonan bantuan tersebut ke pejabat zakat daerah. Pegawai pejabat zakat akan datang melawat untuk memastikan permohonan itu benar-benar perlu dibantu. Jika masjid atau surau diberi kuasa untuk memberi bantuan zakat kepada pemohon yang layak, maka ia menjimatkan masa menunggu pemohon.

Sebagai perintis, cadangan ini mungkin boleh dimulakan dengan masjid negeri dahulu. Kemudian diperluaskan ke masjid-masjid daerah dan seterusnya ke masjid-masjid yang sesuai. Yang penting ialah mekanisme pelaksanaan perlu diperhalusi lagi oleh pusat-pusat zakat negeri. Siri bengkel dan perbincangan juga perlu diadakan untuk mencari kaedah terbaik bagi merealisasikan pusat zakat setempat ini. Manakala latihan kepada nazir, pengerusi, imam atau AJK masjid atau surau juga perlu diberikan untuk memastikan pelaksanaan pusat zakat setempat mencapai objektifnya.

2 ulasan

tqyydn berkata...

Nak tanya sikit ustaz.

Dimanakah zakak sebaik2nya di bayar?

1. Tempat pendapatan di perolehi?
2. Tempat bermastautin?
3. Di mana2 sahaja?

Cth: Bekerja di Wilayah Persekutuan, menetap di Selangor

Prof Dr. Irwan bin Mohd Subri berkata...

Asasnya boleh dibayar di mana2 saja. Bagi saya kalau kita tak buat potongan gaji, zakat boleh dibayar ikut keperluan keadaan. Maksudnya contoh berlaku musibah di sesuatu tempat yg bukan tempat tinggal kita, kita boleh salurkan bantuan zakat ke situ.

Amalan Pusat Zakat ialah kalau kita kerja di Selangor contohnya, untuk buat potongan gaji maka kena berurusan dengan Lembaga Zakat Selangor.