Indahnya Ikut Syariat

05 November 2011

Indahnya Ikut Syariat

 (Pekerja menunaikan Solat Isyak berjemaah)

(Ruang solat dalam kedai Rabbani)

 (Pengawal keselamatan mengimami jemaah kedua)

Selasa hingga Khamis lepas UF ke Bandung, Indonesia.Sekadar pergi bercuti. Antara tempat menarik yang UF pergi ialah pesantren Darul Tauhid. Hebatnya pesantren-pesantren di Indonesia termsuk Darul Tauhid ialah mereka mempunyai kedai, tadika, pusat pengajian (jangka pendek dan panjang) serta hotel sendiri. Kalau di Malaysia pondok atau sekolah agama rakyat yang tidak mendapat bantuan kerajaan kebanyakkannya begitu daif, tetapi tidak di Indonesia.

UF taknak ulas panjang-panjang bab itu. Apa yang lebih menarik dalam lawatan ke Bandung ialah bila UF pergi satu kedai tudung. Nama kedai tu ialah “Rabbani” milik Rabbani Holding. Ia tidak ada kena mengena dengan Rabbani Production. Kedai 2 tingkat itu agak besar dan menjual tudung serta pakaian muslim/ah. Design tudung-tudung di kedai ni memang menarik dan rasanya tak ada atau tidak banyak di Malaysia. Harga pula amat murah jika dibandingkan di Malaysia dan pasti menggiurkan para wanita jika berkunjung ke kedai tu.

Kebetulan bila UF sampai di kedai tu azan Isyak berkumandang. Bila masuk ke dalam kedai, UF lihat kedai lengang tanpa pelanggan dan juga pekerja. Rupa-rupanya para pekerja kedai tu sedang bersiap sedia untuk solat Isyak berjemaah. Tanpa menghiraukan UF dan zaujah, mereka menunaikan solat Isyak di surau yang terdapat dalam kedai tu. Lepas solat dan berzikir baru pekerja datang melayan kami.

Surau tu 1/3 daripada saiz kedai dan UF rasa boleh memuatkan lebih daripada 50 jemaah. Ia pula terbuka tanpa dinding, jadi boleh nampak orang solat. Subhanallah!!! Syariat lebih dijunjung di Bandung. Di Malaysia, bolehkah kita dapat suasana macam ni? Mungkin ada, tapi UF tak pernah lagi jumpa. Semoga Allah memberkati dan merahmati pemilik dan pekerja kedai Rabbani itu. Ya Allah! limpahkanlah rezeki berlipat kali ganda kepada mereka kerana mereka telah menunaikan hakMU ya Allah!!!


Tiada ulasan