23 Julai 2011

Dimashqu (23)

Selepas makan, Rosli membawa aku ke Suq Hamidiyyah yang terletak tidak jauh dari Mazah. Suq Hamidiyyah menjadi tempat tumpuan pelancong yang datang ke kota Dimashq atau Damascus. Di situ pelbagai barang cenderhati, baju dan pelbagai lagi yang dijual. Tempatnya juga unik, cantik dan besar.

Di situ tidak ada apa yang aku beli, hanya meninjau-ninjau di Suq tu saja. Rosli juga menunjukkan tempat tukar duit (sarrafah/money changer) yang selalu dia tukar. Ia bukanlah money changer berdaftar tapi sebaliknya kedai jual emas. Cuma di situ tukaran wang asing akan dapat lebih sikit berbanding money changer yang rasmi.

Kami tidak berada lama di situ dan kami pulang semula ke rumah penginapanku dengan teksi. Untuk mendapatkan teksi di depan Suq Hamidiyyah pun terpaksa menunggu lama kerana sering penuh. Kami tidak menaiki service kerana ingin pulang cepat.

Sampai di kawasan rumah penginapanku, kami singgah di kedai telekomunikasi untuk membeli simcard. Ia untuk memudahkanku menghubungi sesiapa terutamanya Rosli jika aku ingin bertanyakan sesuatu.

21 Julai 2011

Ish Kalaulah Budak Tu Tak Mai….

Kelmarin 20hb Julai hari yang meletihkan... pagi pukul 7 sudah bergerak menuju ke Gopeng, Perak. Ada tugasan untuk temuduga dan ujian kepada calon Permata Insan di sana. Memandu sendirian dalam keletihan yang belum sudah kerana 18hb Julai, pergi ke Sekolah Tuanku Abd Rahman, Ipoh dan balik pada hari yang sama, juga dengan tujuan yang sama.

Setelah memandu lebih kurang 50 minit, berhenti di Restoran Jejantas Sg. Buluh untuk makan dan minum pagi. Nasi lemak kedai (sebelah Dunkin's Donut) tu memang sedap dan ramai juga orang makan di situ.

Lebih kurang jam 8 pagi, bergerak semula ke destinasi. Mula-mula layan radio tapi rasa boring mendengar, UF mula menyanyi sendiri. Cari ilham buat lagu baru. Dapat juga siapkan mukaddimah 1 lagu. Rasa nak terbitkan lagu munajat tu dalam album zikir yang sedang dirancang. Dah ada 6-7 zikir dan nasyid yang UF cipta sendiri. Insya Allah kalau ada rezki, akan terhasillah album tu. Ada sesiapa nak tolong terbitkan?

Bila menghampiri Tapah, banyak kereta di lorong sebelah menyala-nyalakan lampu tanda ada roadblock di hadapan. UF dah tahu dah sebab dua hari sebelum tu di kawasan tu ada polis dok tahan kereta yang bawa laju. UF maintain bawa 110 ja.... Bagus sungguh...

Tiba-tiba H/P berdering dan mantan anak murid UF yang jaga ujian Permata Pintar UKM di Gopeng tu call. Dia kata calon untuk Program Permata Insan tu tak datang ujian sebab balik kampung melawat datuknya yang sakit. Calon tu sebenarnya seorang ja.

Aduhhh.... lepas tu UF cakap, takpalah UF akan patah balik je lah. UF dok cari susur keluar untuk patah balik, lepas tu tengok-tengok susur keluar Gopeng. Dah alang-alang sampai Gopeng, UF terus ke sekolah tempat ujian tu dijalankan sebab dah dekat dengan tol Gopeng.

Bersembang sikit dengan anak murid UF dan pegawai JPN Perak, jam 11.45 Uf bertolak pulang ke Kota Warisan.

Memang ujian betul.... Alhamdulillah....

10 Julai 2011

PI Sabah

(Bersama Cikgu Imran, Pegawai JPN Sabah)


5 Julai lepas UF pergi ke Sabah atas urusan temuduga dan ujian USIM-1 Untuk program Permata Insan 2011. Masa dapat tahu UF dijadualkan ke Sabah, memang UF taida bantahan langsung sebab memang tak pernah ke Sabah. Tempat yang UF kena pergi ialah Sandakan dan Tawau.

Bertolak dari KLIA jam 8 pagi dan sampai lebih kurang 10.30 pagi. Dari airport Sandakan terus check in hotel di pekan. Pekan Sandakan taklah besar, 10 minit pusing dah habis. Tengahari tu pusing pekan cari kedai makan tapi jadi mushkil sebab ada beberapa kedai yang pekerjanya pakai kepiah dan tudung tapi kedainya kedai Cina. UF hanya makan di kedai mamak ja.

Petang tu hanya rehat di hotel. Sebalah malam ingat nak tengok-tengok kedai di pekan tu tapi rupanya kedai semua tutup. Kedai makan pun banyak yang tutup, so UF makan KFC je la. Nasbib baiklah bawa notebook, dapat juga menulis sedikit sebanyak.

Rabu pagi 6 Julai, UF ke Sekolah Kebangsaan Taman Rimba untuk temuduga pelajar dan ibu bapa. Sepatutnya ada 3 calon untuk ujian Permata Insan tapi yang datang hanya 2 orang. Calon-calon ni bersama berbelas pelajar lagi menduduki ujian UKM-2 iaitu ujian untuk program Permata Pintar di bawah kendalian UKM. Calon-calon Permata Insan kendalian USIM pun perlu ambil ujian UKM-2 ni sebab ia adalah ujian IQ.

Ujian UKM-2 selama 3 jam, dan habis ujian tu UF suruh 2 orang calon Permata Insan pergi makan dulu dan 12.30 mereka perlu mengambil ujian bertulis tentang pengetahuan agama selama 1 jam. Selepas tu UF temuduga pelajar pula untuk mengetahui tahap bacaan al-Quran mereka.

Habis sekitar jam 1.45 petang, UF balik ke hotel dan petang tu berehat ja. 2 malam di pekan Sandakan yang sunyi memang mati kutu. Malam kedua tu pun UF menulis dengan notebook yang dibawa.

Khamis 7 Julai, pukul 7.30 UF dah bertolak ke airport untuk ke Tawau. Flight pukul 9 pagi dengan pesawat MASwing. Sebelum naik tu macam-macam bermain di kepala sebab tak pernah naik kapal terbang kecil. Bila dah naik tu ok ja dan perjalanan hanya lebih kurang 30 minit.

Sampai di airport Tawau, UF terus naik teksi ke Sekolah Kebangsaan Taman Tawau. Agak jauh juga perjalanan ke sekolah tu dari airport, lebih setengah jam. Sampai di sekolah UF terus temuduga ibu pelajar. Di situ calon Permata Insan hanya seorang sahaja.

Selesai jam 1.45, UF dibawa oleh Cikgu Sappe (Pegawai PPD Tawau) untuk makan di sebuah restoran Tom Yam. Kemudian UF check in hotel di pekan. Pekan Tawau memang besar berbanding Sandakan. Selepas letak beg dalam bilik, UF jalan kaki ke pasar Gantung yang terletak dalam 200-300 meter dari hotel. Pasar tu selalu orang beli baju, kerongsang, barangan kraf dan lain-lain.

Dah beli apa yang dibeli, UF pulang semula ke hotel. Jam 5 petang Cikgu Sappe telefon tanya kalai UF nak pi pasar untuk beli apa-apa di sana. Ingatkan jauh, rupanya dalam 5 minit ja dari hotel. Kat situ UF beli ikan keropok dan amblang yang terkenal di Sabah. Lepas tu kami pi minum teh Madras di restoran mamak sebelah pejabat PPD Tawau.

Malam tu kami pi makan di kedai makan yang terkenal dengan nama "Abu Sayyaf". Cikgu Sappe dah booking siap-siap makanan sebelah petang tu. Bila kami sampai terus dihidang makanan. Kedai tu memang terkenal dan pelanggannya pun ramai. Boleh dikatakan kalau ada tetamu semenanjung datang, akan dibawa makan di kedai tu.

Kami tempah ikan merah masak 3 rasa, sup ketam, sayur kailan dan udang goreng tepung. 4 orang makan baru RM55, murah bukan?

Jumaat 8 Julai, Cikgu Azrin (Pegawai PPD Tawau) janji nak hantar UF ke airport sebab dia akan ke Kunak, jalan sama ke airport. Tapi malam tu hujan lebat dan ribut. So rumahnya banjir dan dia tak dapat hantar UF. Selepas sarapan jam 8 pagi, UF ke airport dengan van hotel.

10.30 pagi UF naik kapal terbang direct dari Tawau ke LCCT. Alhamdulillah perjalanan 2-3 hari di Sandakan dan Tawau banyak pengalaman baru.

(Cikgu Sappe & Cikgu Azrin, Pegawai PPD Tawau)

(Bersama tulang ikan di kedai makan Abu Sayyaf)

Share/Save/Bookmark