18 Januari 2011

Tong Gas


Surat khabar hari ni ada menyiarkan berita tentang kematian seorang pelajar perempuan jurusan perubatan di Universiti Iskandariah Mesir. Punca kematian dipercayai berpunca gas bocor dalam bilik air. Takziah UF ucapkan kepada keluarga si mati.

UF pernah belajar di Mesir dan tinggal lama di sana. UF dapat bayangkan bagaimana kematian itu boleh berlaku. Hal yang sama pernah terjadi kepada salah seorang kawan UF. Namun nasibnya baik sebab kawan serumah sempat menyelamatkannya bila dengar macam ada orang jatuh dalam bilik air. Itupun mulutnya dah berbuih akibat kebocoran tong gas.

Bagi mereka yang tak tahu mungkin pelik apa hal tong gas ada dalam bilik air. Mesir ada musim sejuk dan bila musim tu tiba memang sejuk sungguh. Pelajar biasanya mandi seminggu sekali, malah ada yang 2-3 minggu sekali. Biasanya rumah-rumah di Mesir ada "sakhanah" atau pemanas air. Kebiasannya dan kebanyakkannya menggunakan tong gas untuk memanaskan air yang ada dalam tong sakhanah tu. Ada juga rumah yang pakai sakhanah dengan kuasa elektrik tapi tong gas lebih jadi pilihan sebab murah.

Tong-tong gas tu pulak bukan macam kat Malaysia nampak lawa. Selalunya tong dah pudar warna dan kemik sana sini. Bila mandi pulak memang la kita tutup pintu dan tingkap. Jadi bila berlau kebocoran gas dalam bilik air, udara akan berkisar dalam bilik air ja. Itu yang menyebabkan mangsa tidak sedar mereka terhidu gas dan akhirnya boleh menyebabkan kematian jika tidak diselamatkan cepat.

Nak tahu macam mana pekerja atau penjual gas cek sama ada tong gas tu bocor atau tidak ? Caranya ialah selepas mereka memasang paip dapur atau paip sakhanah dengan tong gas, mereka akan cucuh api di kepala tong gas. Ngeri bukan? Maksudnya kalau tak bocor api takkan menyambar la. Kalau bocor?? Kabommmmmm

2 ulasan:

ahmad berkata...

tu kenalan saya ustaz yg meninggal. kisah allahyarhamah meninggal sgt menyedihkan..

usulifaqih berkata...

ahmad... doakan al-marhumah... perkara ni memang tak dapat nak elak sebab jadi tanpa kita sedar....