Merakyatkan Zakat

08 Januari 2011

Merakyatkan Zakat


Pernah sekali dulu ketika belajar di Mesir, seorang kawan UF mengidap sakit sendi di lutut hinggakan lututnya membengkak. Bila lututnya semakin membengkak teruk UF bawa dia ke hospital untuk menerima rawatan. Hospital itu terletak di kawasan yang bernama Rabiah al-Adawiah atau dipanggil "Rab'ah" dan bersebelahan dengan masjid Rab'ah.

Di hospital doktor menyedut keluar cecair daripada lututnya dengan picagari. Seingat UF, cecair yang disedut keluar tu cukup banyak hingga hampir memenuhi satu cawan. Selepas selesai menyedut cecair, doktor menyimen di kawasan lutut (nampak macam orang patah kaki).

Bila dah habis rawatan doktor berkata kepada UF, kamu ada duit tak nak bayar kos rawatan? Mungkin doktor tu ingat kami ni pelajar dan tak ada duit nak bayar. Doktor tu kata lagi, kalau kamu tak ada duit, kamu boleh pergi ke masjid sebelah hospital ni dan minta zakat bagi membayar kos rawatan kawan UF. Namun UF kata, takpa kami ada duit nak bayar.

Apa yang UF nak sentuh di sini ialah peranan institusi zakat seperti dalam cerita UF tadi. Sebab tu lah UF nak cadangkan agar surau dan masjid di Malaysia menjadi mata dan telinga kepada pusat zakat negeri. Sesetengah pusat zakat negeri membuka pejabat zakat di setiap daerah, malah ada yang 7 hari seminggu. Namun UF lihat peranannya masih tidak cukup.

Memandangkan masjid dan surau lebih hampir kepada masyarakat Islam, maka bolehlah masjid dan surau membantu peranan pusat zakat. Maksudnya pusat zakat negeri memperuntukkan sejumlah wang kepada pengurusan masjid dan surau untuk disalurkan kepada mereka yang memerlukan dengan kadar segera.

Maklum sajalah kalau mohon bantuan daripada pusat zakat terkadang memakan masa untuk kelulusan. Jadi apa yang kita nak buat kalau datang seorang ibu tunggal atau isteri yang dizalimi suami dah 2-3 hari tak makan termasuk anak-anaknya? Kita nak suruh dia pi pejabat zakat untuk mohon bantuan?

Sebab itulah UF berpandangan masjid dan surau lebih relevan dan lebih pantas dalam membantu golongan yang memerlukan. Apatah lagi AJK masjid dan surau lebih mengenali ahli kariahnya dan ini dapat mempercepatkan penyaluran bantuan zakat. Apa yang UF katakan ini berdasarkan realiti dan permasalahan yang berlaku di Kota Warisan, Sepang.

Ramai yang mengadu dengan imam surau al-Hijrah, Kota Warisan tentang pelbagai masalah mereka yang memerlukan bantuan segera. Alhamdulillah surau al-Hijrah ada lajnah kebajikan dan memang selalu membantu mereka yang memerlukan seperti bantuan wang, makanan, yuran sekolah dan lain-lain. Walaupun tak banyak jumlah bantuannya tapi sekurang-kurangnya dapatlah dibantu sedikit sebanyak dengan dan yang terhad.

Sebab itulah kalau pusat zakat boleh salurkan dana zakat khas kepada masjid dan surau, UF rasa lebih sempurna bantuan yang diberikan kepada mereka. Ini adalah idea awal dan sudah tentulah perlu kepada penelitian terhadap kaedah perlaksanaannya. Namun kalau kita tidak mulakan, bila lagi dan siapa lagi?

Tiada ulasan