28 Disember 2010

Dimashqu (22)

Tapi Dr. Tawfiq tidak ada di pejabatnya ketika itu. Kami tidak menunggu lama di situ dan Rosli membawa aku ke medan Mazah pula dengan teksi. Sampai di sana Rosli bertanya jika aku ingin makan apa-apa. Aku mengiyakan dan kami menuju ke sebuah kedai makan di situ. Aku bertanya pula kepada Rosli kalau di Syria ada "Tokmiyyah". Rosli menjawab ada dan di Syria mereka menamakannya "Falafil".

Aku yang sudah lama tidak merasai "Tokmiyyah" semakin terliur bila mengetahui ia ada dijual di kedai itu. Kami memesan dua "Tokmiyyah" dan membayar 10 Lira untuk harganya. Ketika kami hendak mengambil pesanan yang sudah siap, berlaku sedikit insiden pertengkaran.

Puncanya bila taukeh kedai mengatakan kami belum membayar harga makanan. Aku yang sedikit faham hanya diam sebab terkejut dan Rosli yang banyak bertekak dengannya. Dalam hati aku terdetik, rupa-rupanya orang Syria sama saja macam orang Mesir suka bertengkar. Akhirnya taukeh kedai itu pula yang terdiam bila Rosli kata macam mana kami boleh ambil pesanan yang sudah siap kalau tidak bayar dahulu. Sebab sistem di sana bayar dulu baru makan.

Sambil kami makan, Rosli menceritakan yang dia sungguh terkejut dengan insiden tadi. Mengikut beliau amat-amat jarang orang Syria berkelakuan macam tu. Katanya lagi itu kes yang amat terpencil. Aku mengangguk saja sebab baru 2 hari berada di Syria. Jadi aku belum tahu perangai orang Syria yang sebenarnya.

Berbalik kepada "Tokmiyyah" atau "Falafil" yang aku makan, rasanya tidaklah sesedap di Mesir. Semasa aku di Mesir dahulu, boleh dikatakan aku hantu "Tokmiyyah" sebab selalu sangat makan "Tokmiyyah". Hinggakan aku pernah mendapat demam kuning di Mesir akibat makan makanan tu di kedai yang tidak bersih. Cara penyediaan "Falafil" di Syria pun sedikit berbeza dengan di Mesir. Kalau di Mesir mereka menggunakan roti "ish" yang dipotong dua seperti roti pita dan diletakkan "Tokmiyyah" (sejenis kacang semacam kacang soya) yang digoreng dalammya. Pelajar Malaysia di Mesir menggelarkannya "Masalodeh". Di Syria pula mereka menggulung "Tokmiyyah" atau "Falafil" ke dalam roti "ish" seperti Syawarma kemudian setelah siap digulung mereka akan mengapitnya dalam oven kecil hingga kelihatan kempis.

26 Disember 2010

Fiqh Asas (4)

Rukun-Rukun Wuduk

Rukun-rukun wuduk ada 6 perkara:

1) Niat ketika membasuh muka.
2) Membasuh muka.
3) Membasuh kedua tangan hingga kedua siku.
4) Menyapu sebahagian kepala.
5) Membasuh kedua kaki hingga ke buku lali.
6) Mengikut tertib.

Sunat-Sunat Wuduk

Sunat-sunat wuduk ada 11 perkara:
1) Membaca Bismillah.
2) Membasuh 2 tangan sebelum memasukkannya ke dalam bekas air.
3) Berkumur.
4) Menyedut / memasukkan air ke dalam hidung, kemudian menghembuskannya keluar.
5) Menyapu ke semua bahagian kepala.
6) Menyapu ke dua-dua telinga luar dan dalam dengan air baru.
7) Menyelat janggut yang lebat.
8) Menyelat jari-jari 2 tangan dan 2 kaki.
9) Mendahulukan anggota yang kanan daripada yang kiri.
10) Bersuci 3 kali.
11) Berturut-turut.

(Sumber: Kitab “Matan al-Ghayah Wa al-Taqrib” - Abu Shuja’).

21 Disember 2010

Pertanyaan

Ada orang tanya UF perbezaan antara surau dan masjid. UF rasa elok juga kalau kongsi maklumat dengan semua pembaca. Soalannya seperti berikut:

Assalamualiakum ustaz.

Saya ingin bertanya adakah masjid dan surau tidak ada bezanya kerana dalam bahasa arab tak ada surau semuanya disebut masjid. tetapi apa yang saya keliru ialah ada yang mengatakan bahawa kita boleh beriktikaf dan bersolat tahiyyatul masjid di surau. begitu juga perempuan haid haram berada di surau sama di masjid. Sekiranya sama mengapa ada sesetengah surau dinaiktaraf menjadi masjid dan ada yang dipanggil surau jumaat. Mohon penjelasan.

Jawapan UF

Wa Alaikum al-Salam

Saya ada buat kajian (tesis phd) tentang kedudukan surau dan masjid. Surau memang istilah melayu yang takda dalam bahasa arab atau pemahaman orang arab. Kalau ikut Jawatankuasa Fatwa Wilayah Persekutuan, mereka kata surau dan masjid ada beza. Bezanya ialah masjid buat solat jemaah dan jumaat manakala surau buat solat jemaah saja.

Jadi kalau nak iktikaf atau solat sunat tahiyyat masjid hanya boleh buat di masjid saja, manakala di surau tak boleh. Tapi saya tak setuju (ini pendapat saya) sebab surau ka masjid ka itu hanya istilah. Kedudukan surau pada pendapat saya sama dengan masjid tak kiralah surau tu buat solat jemaah saja atau jumaat juga.

Asasnya ialah surau tempat solat jemaah setiap hari dan setiap waktu. Ia tak sama dengan kedudukan musalla iaitu tempat yang hanya sekali sekala digunakan untuk solat, contohnya di padang atau stadium. Yang ni memang tak boleh iktikaf atau solat sunat tahiyyat masjid.

Mengenai wanita haid tak boleh masuk masjid atau surau… memang fahaman masyarakat Islam kita di Malaysia kata haram. Tapi kita kena faham sebab apa haram? sebabnya ditakuti darah haid tu mengotorkan tempat solat (tak kiralah masjid ka suaru ka)… zaman sekarang dah ada tuala wanita yang bole melindungi dari tumpah… jadi pendapat saya… wanita haid yang pakai tuala wanita boleh masuk masjid dan surau walaupun ke ruang solat…. dengan syarat dia dapat pastikan darah tu dijaga daripada tumpah dan mengotorkan tempat solat…. tapi pendapat ini sering diragui oleh kebanyakan orang termasuk ustaz-ustaz sendiri… terpulanglah kepada tuan sama ada nak terima pendapat saya atau tak… cuma jangan jadikan isu ni sebagai bahan untuk berbalah… saya sering mengalah dalam hal ini sebab orang ramai masih terikat dengan fahaman lama…. saya tak menyalahkan mereka….

Tempat solat jumaat selalunya di masjid…. tapi dalam keadaan-keadaan tertentu jabatan agama negeri boleh membenarkan sesetengah surau untuk buat solat jumaat… ajk surau kena buat permohonan kepada jabatan agama untuk mendapat kelulusan solat jumaat di surau… jabatan agama akan menilai permohonan tersebut… antara point yang dibenarkan bagi surau buat jumaat ialah masjid terlalu jauh dan menyukarkan orang pergi ke masjid…. surau yang buat jumaat statusnya bukan “masjid”.. ia tetap sebagai surau…. kalau surau buat jumaat menggunakan nama masjid sedangkan tidak mendapat kelulusan jabatan agama.. lesen buat jumaat tu boleh ditarik balik…. sebab nak buat masjid ada syarat2 lain pulak… antaranya kena ada menara.. kena lebih dari 3-4 ekar dan sebagainya….

kalau ditanya sah tak jumaat yang dibuat di surau… jawapannya sah jika cukup syarat-syarat buat jumaat… antaranya bilangan 40 orang yang baligh (ikut mazhab Syafie) dan dengan keizinan jabatan agama negeri untuk buat jumaat di surau tu disamping syarat-syarat lain…

Sekian jawapan saya yang ringkas…

04 Disember 2010

Pemikiran Lim Kit Siang Tentang Islam Dan Demokrasi: Satu Analisa (3)

Kita perlu melihat realiti. Walaupun PAS inginkan sebuah negara Islam dan menjalankan hukum-hakamnya tetapi PAS perlu melihat bahawa untuk menjalankan sistem pemerintahan yang berasaskan khilafah seperti yang disarankan oleh ulama-ulama silam seperti imam al-Mawardi, Qadhi Abu Ya'la, Ibnu Jamaah dan lain-lain adalah tidak sesuai pada masa sekarang. Imam al-Mawardi sesuai membincangkan sistem khilafah kerana beliau hidup dalam zaman yang berkhalifah, tetapi kita hari ini sudah ketiadaan khilafah Islam (sejak kejatuhan khilafah Islam Usmaniah terakhir tahun 1924M).

Yang ada sekarang hanyalah negara-negara Islam setelah penjajah barat membahagi-bahagikan sempadan negara Islam, maka ulama-ulama Islam perlu memikirkan pendekatan dan kaedah terbaru yang lebih sesuai dengan keadaan semasa yang tidak bercanggah dengan ruh syarak itu sendiri. Apatah lagi Islam hanya menggariskan asas-asas politik dan tidak menentukan secara khusus sebuah sistem pemerintahan kepada umat Islam. Terpulang kepada pemimpin-pemimpin umat Islam untuk menentukan bagaimana corak pemerintahan yang sesuai bagi melaksanakan asas-asas tersebut.

Hal ini telah disuarakan oleh tokoh-tokoh pemikir Islam seperti Rashid Redha, Abd Wahhab Khallaf, Muhammad Yusuf Musa, Dhiya' al-Din al-Rais, Hasan al-Banna, Rauf Syalabi, Kamal Mustafa dan lain-lain yang memberikan pandangan bahawa matlamat umat Islam sekarang ialah menegakkan sebuah sistem pemerintahan yang bertepatan dengan prinsip-prinsip Islam (keadilan, kebebasan dan sebagainya).

Malaysia sudah terkenal dengan demokrasi berparlimen. Untuk merombak kesemua sistem yang ada agar menjadi satu sistem Islam bukannya kerja mudah. Yang penting ialah menukar dasar utama negara menjadi dasar yang merujuk al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad (s.a.w). Prof. Ahmad Ibrahim pernah berkata bahawa tidak perlu menukar kesemua perlembagaan Malaysia yang sedia ada untuk menjadi islamik, hanya perlu menukar beberapa fasal dalam pelembagaan sahaja.

Pilihanraya itu sendiri boleh dikekalkan sekiranya PAS memerintah secara Islam sebagai "check and balance" kepada kerajaan yang memerintah agar sentiasa mengekalkan pemerintahan yang adil. Sebab itulah pandangan Lim Kit Siang untuk mengekalkan sistem sekular Malaysia (pilihanraya satu sistem sekular) yang berdasarkan nilai-nilai bersama agama di Malaysia tidak perlu dirisaukan oleh orang Islam kerana nilai-nilai demokrasi seperti keadilan, kebebasan, persamaan dan lain-lain memang ada dalam mana-mana agama.

Andaikata untuk menjalankan pemerintahan Islam mendapat tentangan hebat dalam dan luar negara serta keadaan tidak mengizinkan maka PAS boleh berpada dengan nilai-nilai sistem tersebut yang disepakati bersama. Walaupun tidak menggunakan istilah "pemerintahan Islam" tetapi dengan terlaksananya nilai-nilai itu ia sudah memadai. Inilah yang dikatakan oleh al-Ghannouchi iaitu samada menggunakan istilah Islam atau tidak, itu tidak penting selagi mana kandungan Islam itu dapat dihayati dalam realiti masyarakat majmuk sekiranya tidak mampu untuk menjalankan seratus peratus. Dalam kaedah fiqh ada menyebut "Ma La Yudraku Kulluhu, La Yutraku Kulluhu" yang bermaksud "apa yang tidak dapat dicapai kesemuanya, tidak perlu meninggalkan kesemuanya pula".

Penulis berpendapat pandangan Lim Kit Siang tidak menimbulkan kontroversi sekiranya umat Islam memahami maksud tersirat yang terdapat di sebalik pandangannya itu. Namun bagi pendapat penulis sendiri, PAS dan ahli-ahlinya tidak perlu bimbang andainya orang bukan Islam tidak mahukan pemerintahan Islam diadakan di Malaysia dan ia dapat diatasi dengan siri penerangan yang berterusan dan diperhebatkan untuk memahamkan orang bukan Islam tentang konsep pemerintahan Islam.

Manakala Lim Kit Siang, DAP dan orang bukan Islam pula tidak perlu takut andainya pemerintahan secara Islam dilaksanakan di Malaysia kerana Islam menjamin hak-hak mereka dan tidak menindas mereka. Malah mereka bebas untuk memilih undang-undang Islam atau Common Law dalam menyelesaikan sebarang masalah seperti yang berlaku dalam sejarah Islam. Undang-undang Islam tidak dipaksa ke atas orang bukan Islam. Mereka juga perlu menghadiri program-program penerangan yang dianjurkan oleh PAS dan menjauhi dakyah-dakyah jahat BN yang bertujuan untuk menakutkan dan mengelirukan pemahaman orang ramai.

Apapun yang penting seperti kata Lim Kit Siang di akhir ucapannya ialah dialog dan perbincangan antara parti komponen BA perlu dibuat secara berterusan dalam menjelaskan isu ini.

http://www.tranungkite.net/lama/arkib11.htm
SELASA : 19 SEPTEMBER 2000 / 20 JAMADILAKHIR 1421

03 Disember 2010

Pemikiran Lim Kit Siang Tentang Islam Dan Demokrasi: Satu Analisa (2)

Lim Kit Siang telah membawa pandangan seorang penulis Islam iaitu Rashid al-Ghannouchi tentang dakwaan demokrasi yang dianggap sebagai “al-Syirk Billah” (menyekutukan Allah). Rashid al-Ghannouchi berpendapat dalam keadaan umat Islam sudah ketiadaan khilafah Islam, begitu juga hukum atau undang-undang Islam “tidak menghukum”, maka dalam kesempatan yang ada ini umat Islam perlu merebut peluang dengan segala sistem (walaupun ciptaan barat seperti demokrasi) yang ada untuk mendaulatkan Islam.

Pendapat al-Ghannouchi ini hendaklah dilihat secara positif dan perlu mendapat perhatian dari semua pemimpin gerakan Islam. Seorang lagi sarjana Islam Abu al-A’la al-Maududi berkata, “Islam bukan demokrasi dan bukan juga theokrasi fahaman barat tetapi dalam Islam ada unsur-unsur demokrasi dan theokrasi”. Perlu difahami bahawa Islam tidak sama dengan demokrasi kerana ia amat berbeza dengan mafhum Islam sebenarnya, namun unsur-unsur demokrasi seperti keadilan, kebebasan, persamaan dan lain-lain memang wujud dalam sistem politik Islam. Malah dalam pemerintahan Islam memang nilai-nilai ini dititik beratkan tanpa mengira bangsa dan agama untuk mewujudkan keamanan sejagat. Hal ini telah dibuktikan melalui pemerintahan Khulafa’ al-Rashidin. Nilai-nilai inilah yang dikehendaki oleh DAP dan ia sama dengan nilai-nilai Islam yang diperjuangkan oleh PAS samada kita gunakan istilah Islam atau pun tidak.

Perlu diberi perhatian, bagi PAS yang ingin memerintah Malaysia tidak dapat tidak terpaksa menggunakan saluran demokrasi (pilihanraya) untuk mencapai hajatnya kerana ia satu jalan yang selamat. Untuk menggunakan kekerasan adalah tindakan yang tidak tepat. Maka pilihanraya merupakan jalan yang terbaik untuk merealisasikan impiannya. Soal syar’i (boleh menurut Islam) atau tidak pilihanraya ini juga telah dibincangkan oleh ulama Islam masa kini. Secara ringkasnya walaupun sistem pilihanraya ini diperkenalkan oleh barat tetapi sistem ini boleh digunakan untuk menuju ke arah pembentukan sebuah negara Islam selagi mana ia memberi kebaikan (maslahah) dan tidak menggugat Islam. Ini memang dibenarkan dalam syariat Islam. Dalilnya Nabi Muhammad (s.a.w) pernah menerima sistem peperangan orang-orang Parsi yang bukan Islam ketika menentang tentera al-Ahzab dengan menggali parit besar di sekeliling kota Madinah bagi menghalang kemaraan tentera musuh.

Sudah pasti tujuan menyertai pilihanraya adalah untuk menang seterusnya membentuk sebuah kerajaan yang adil dan telus. Dari segi realitinya, PAS agak sukar menubuhkan sebuah kerajaan sendirian tanpa bantuan rakan-rakannya dari BA termasuk DAP (yang mewakili bukan Islam). Apabila pakatan BA sudah terbentuk maka segala ideologi yang berbeza mesti ditolak tepi demi mencari kata sepakat yang tidak menggugat mana-mana parti komponen BA. Sebelum PAS dan DAP menyertai BA, masyarakat Malaysia sudah tahu sikap masing-masing. PAS mahukan sebuah negara Islam. DAP pula dikatakan anti negara Islam, malah menurut pandangan Lim Kit Siang, DAP akan terus mengekalkan pemerintahan sekular Malaysia.

Penulis berharap rakyat Malaysia baik orang Islam ataupun bukan Islam supaya jangan cepat melatah dengan situasi ini. Kita pasti perbincangan mendalam telah dilakukan oleh kedua-dua parti dalam menangani masalah ini. Penulis cuba menghuraikan maksud sebenar pandangan Lim Kit Siang itu. Penulis seorang Islam dan mempelajari bidang agama dalam jurusan syariah. Dalam hati, penulis memang inginkan sebuah negara Islam tertegak di bumi Malaysia ini.

Namun realitinya penduduk Malasyia adalah masyarakat majmuk walaupun orang Islam memegang peratus yang banyak. Impian ini agak sukar dilakukan apatah lagi dakyah songsang (seperti Islam itu ganas dan sebagainya) yang dibuat oleh BN terutamanya Umno untuk menakut-nakutkan orang bukan Islam. Dalam hal ini PAS dan DAP perlu bertolak ansur tanpa menggadaikan prinsip masing-masing. Mustahil? Tidak sama sekali. PAS dan DAP boleh memerintah Malaysia (sekiranya BA ditakdirkan menang pilihanraya) dan mengekalkan sistem pemerintahan yang sedia ada di Malaysia seperti Parlimen, demokrasi berarlimen dan sebagainya.

Bersambung...

02 Disember 2010

Pemikiran Lim Kit Siang Tentang Islam Dan Demokrasi: Satu Analisa (1)

UF nak post semula 1 artikel yang ditulis semasa era reformasi tahun 2000 dulu. Artikel ini pernah dipublish di beberapa laman web reformasi seperti tranungkite.net. Artikel yang sama pernah diterbitkan dalam satu penerbitan tidak berkala kelolaan Mohd Sayuti Omar (kalau tak salah). Walaupun artikel ini ditulis sepuluh tahun lepas tapi isunya evergreen dan relevan sepanjang zaman.

——————————————————-

Merujuk kepada teks ucapan Pengerusi Kebangsaan DAP, Lim Kit Siang yang disiarkan oleh HARAKAH (PAS) bil. 1175 bertarikh 17 Jamadil Akhir 1421 bersamaan 15 September 2000 dan ROKET (DAP) no. 004/2000 bertarikh 8 September yang bertajuk “Islam dan Demokrasi” menarik minat penulis untuk membuat analisa tentang pandangan beliau.

Memetik Lim Kit Siang sebagai berkata, “DAP mengambil keputusan untuk bersatu dengan 3 parti pembangkang yang lain (PAS, KeAdilan dan PRM) untuk menubuhkan BA, tujuannya adalah untuk memulihkan keadilan, kebebasan, demokrasi dan pentadbiran baik” menunjukkan keikhlasan DAP dalam kerjasamanya dengan parti-parti alternatif lain untuk mengambil alih pemerintahan Malaysia dari BN yang semakin korupsi, seterusnya memerintah dengan satu sistem pentadbiran yang lebih telus dan amanah.

Ketika penubuhan BA yang turut dianggotai oleh PAS (mewakili orang Islam) dan DAP (mewakili bukan Islam), ramai di kalangan ahli Pas sendiri yang keliru tentang pakatan itu iaitu mengenai kerjasama “orang Islam” dengan “bukan Islam”. Namun isu ini telahpun dijelaskan oleh ulama-ulama PAS mengenai keharusan orang Islam meminta bantuan atau berpakat dengan orang bukan Islam (termasuk pakatan parti-parti politik seperti PAS dan DAP) selagi mana ia tidak menggugat kedudukan Islam. Keharusan ini berdasarkan prinsip-prinsip “Siyasah Syar’iyyah” yang berpaksikan kaedah “Maslahah Mursalah”.

Lim Kit Siang berkata lagi, “DAP akan berusaha ke saat akhir demi mencapai matlamat keadilan, kebebasan, demokrasi dan pentadbiran baik sementara mempertahan sistem sekular Malaysia yang berdasarkan nilai-nilai bersama dalam agama di Malaysia”. Di sini menunjukkan perjuangan DAP ialah memperjuangkan nilai-nilai demokrasi (seperti keadilan dan kebebasan) disamping mengekalkan pemerintahan sekular Malaysia berdasarkan nilai-nilai baik semua agama sekiranya BA diberi peluang memerintah Malaysia suatu hari nanti.

Maka sekali lagi timbul kegelisahan di kalangan umat Islam terutamanya ahli PAS tentang hasrat DAP ini. Apa tidaknya, perjuangan PAS ialah untuk menegakkan sebuah negara Islam dan mendaulatkan hukum-hakamnya. Sekali imbas seolah terdapat pertentangan antara dua perjuangan ini (mampukah PAS dan DAP meneruskan pakatannya dalam BA dengan fahaman yang berbeza?), tetapi penulis ingin menyelami pemikiran Lim Kit Siang secara ilmiah dan realiti.

Walaupun demokrasi ciptaan barat berbeza dari sistem syura Islam di mana segala keputusan ijtihad dalam Islam mestilah tidak menyalahi kehendak syarak meskipun ia dipersetujui oleh pendapat majoriti seperti membina kilang arak atau meluluskan lesen judi, ia tetap dianggap menyalahi syarak sekalipun ia diluluskan oleh suara terbanyak (Parlimen contohnya), namun dalam dunia sekarang ini yang boleh dikatakan hampir semua mengamalkan konsep demokrasi, adakah ia dianggap menyeleweng dari Islam?

Bersambung…..