Sembelihan Pertama

25 November 2010

Sembelihan Pertama


(Kambing dan lembu pertama yang disembelih UF)

Sudah seminggu hari raya korban berlalu, barulah UF sempat nak tulis posting ni. Pertama kali UF sembelih kambing dan lembu. Walaupun sebelum ni tak pernah pergi kursus sembelihan tapi hari raya korban lepas UF memberanikan diri.

Surau al-Hijrah buat korban 6 ekor lembu dan 3 ekor kambing. Lembu dan kambing disembelih secara serentak. Maksudnya Us. Radhi sembelih lembu dan Us. Zairul sembelih kambing. Us. Zairul ada tanya kalau-kalau UF nak cuba sembelih kambing juga. UF kata kena tengok dia sembelih dulu.

Jadi Us. Zairul sembelih 2 ekor yag mula dan yang terakhir dia suruh UF sembelih. UF dah tengok cara nak sembelih 2 ekor yang pertama tu. Jadi UF pun sembelihlah yang ketiga. Alhamdulillah walaupun tanpa pengalaman sebelum ni, sembelihan pertama UF akhirnya dapat dilaksanakan dengan sempurna. Yang paling penting sembelihan tu sah menurut Syarak.

Lepas tu UF pergi tengok Us Radhi sembelih lembu pula. Sudah 3 ekor disembelihnya dan yang ke 4 dia minta UF sembelih. UF minta dia tunjukkan dulu caranya sebab tak pernah sembelih lembu. Bila dah selesai yang ke 4, dia minta UF teruskan dengan lembu yang ke 5. Dengan perasaan berdebar-debar UF laksanakan sembelihan tu.

Alhamdulillah rupanya tidaklah susah sangat sembelih ni sama ada kambing atau lembu. Kena ada perasaan berani dan sanggup mencuba. UF berdoa mudah-mudahan Allah menerima sembelihan pertama UF ini. Darah lembu yang terpancut ke tangan UF masa sembelih tu juga diharapkan menjadi saksi di hadapan Allah bahawa itu antara amalan saleh UF di dunia, Amin!!

Tiada ulasan