26 November 2010

Hati Juga Perlu Diasah

Awal bulan November lalu, UF pergi ke Indonesia (Jakarta dan Bandung) mengikut rombongan USM bersama isteri. Pertama kali UF sampai di bumi Indonesia dan dapat lihat sendiri kota Jakarta yang “macet”. UF bukan nak cerita pasal lawatan ke sana sebab memang banyak cerita yang nak diceritakan, dari tempatnya, makan minumnya dan macam-macam lagi.

Yang UF nak cerita di sini ialah tentang satu iklan tv Indonesia yang sempat UF tengok. Itulah satu-satunya iklan yang UF tengok dari awal sampai habis. Masa ke sana tu daripada pagi sampailah ke malam asyik berjalan dan shoping ja. Tak sempat sangat nak tengok tv, ye lah bila sampai hotel dah letih dan terus tidur ja.

Berbalik kepada iklan tu, senario dia begini:

Di sebuah kampung, tiba-tiba kelihatan sekelompok lelaki menuju ke satu tempat. Dengan muka yang bengis-bengis belaka, di tangan mereka tergenggam erat parang dan pisau. Kemudian paparan berikutnya, di sudut lain di kampung itu juga kelihatan sekelompok lelaki lain juga dengan parang di tangan mereka.

Waduh.. ini sudah gawat pak!!! UF dah terbayang yang dua kumpulan ini akan bergaduh. Namun bila sampai di satu simpang, 2 kumpulan ini bergabung menjadi 1 kumpulan besar dan menuju ke satu tempat lain pulak. Bila sampai ke tempat yang dituju, mereka semua berhenti dan seorang lelaki (mungkin ketua kumpulan) tersenyum kepada seorang lelaki lain yang berada di tempat itu.

Lelaki wakil kumpulan tu sambil menunjukkan parang yang ada ditangannya, dia berkata: Kiyai! kami sudah bersedia!! Parangnya pun sudah diasah (lebih kurang gitulah dialognya).
Rupa-rupanya kumpulan lelaki muda tu menuju ke masjid untuk membantu melapah binatang korban. Suspen sungguh iklan tu…. Ala-ala Yasmin Ahmad punya iklan…..

Adegan seterusnya:

Kiyai tu tersenyum kembali kepada kumpulan lelaki tersebut dan berkata: Wah!! ini bagus… tapi hatinya juga mau diasah ya!!! Baru ada berkatnya (pun begitulah dialognya lebih kurang).

Hati!!!! Tempat bersarangnya noda dan dosa manusia…. sebab itulah dalam sebuh hadis, Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud, “Dalam diri manusia ada seketul daging, jika ia baik maka baiklah jasad seluruhnya. Jika ia buruk, maka buruklah jasad (perangai dan akhlak) seluruhnya. Itulah hati”.

Hati juga perlu diasah, sama kita mengasah parang dan pisau untuk memotong sesuatu. Hati perlu diasah untuk memotong dan mengikis karat-karat dosa yang kita lakukan.

Moral of the iklan….. jangan asah parang je… hati pun kena asah selalu….. barulah hidayah selalu bertandang… insya Allah….

Tiada ulasan: