Viva vs Seminar

28 Oktober 2010

Viva vs Seminar

UF tak sempat nak cerita pasal viva 19 Okt lepas. Sebabnya sekarang ni tengah sibuk bersiap untuk Seminar Syariah dan Undang-Undang Peringkat Kebangsaan (SYUK) 2010. Seminar anjuran Fakulti Syariah dan Undang-Undang, USIM akan diadakan pada 2-3 Novermber 2010. UF jadi AJK kertas kerja, jadi maklum sajalah ada 56 kertas kerja nak diedit sebelum dihantar untuk fotostat.

Cadangan asal nak buat prosiding tapi dah last minute camni mana nak sempat. UF paling benci jenis seminar yang kalut dan last minute. Ingat dalam 2 bulan boleh ke nak anjur seminar dengan berjaya. Memanglah seminar tetap akan berjalan tapi AJK-AJK yang terlibat la yang akan tension. Nak sedap dan bekerja dengan tenang, seminar perlu plan setahun, paling kurang pun 6 bulan barulah smooth. UF cakap base on pengalaman dan lihat seminar-seminar anjuran orang lain.

Ini tidak, nak buat seminar dalam masa 2 bulan. Dahla kat USIM ni semua pakat tension dan "gila" pasal OBE. Macam UF sendiri tersepit antara nak edit tesis yang perlu dibuat lepas viva dan nak edit kertas kerja yang bertimbun tu. Pembentang-pembentang pun satu hal, tolonglah ikut arahan penyediaan kertas kerja oleh pihak penganjur. Yang teruknya UF la sebab paper dapat last minute, lepas tu tengok beraneka ragam style penulisan. Aduhhh!!!

Sibuk macam mana pun UF tetap bagi hak untuk edit tesis Ph.D. Yang ni paling awla untuk diberi perhatian. Viva UF haritu dalam sejam setengah. Pemeriksa dalaman ialah Prof. Dato' Dr. Mahmood Zuhdi (UIA) dan luaran ialah Prof. Madya Datin Dr. Naemah Abd Rahman (UM). Kedua-duanya UF kenal dan kedua-duanya kenal UF. Tapi itu tidak menghalang mereka berdua (campur dengan dekan IRKHS Dr. Badri Najib dan tim. dekan CPS Dr. Nasr al-Din) untuk me"munaqasyah"kan tesis UF.

Emmmm... selama ni dok perasan yang tesis UF ni dah sempurna dan bagus, tapi rupanya syok sendiri ja. Masa viva tu terserlahlah segala kekurangan dan kelemahan UF. UF tak rasa kecil hati pun sebab bagi UF itu adalah pengalaman berguna untuk masa depan. Segala teguran masa viva tu berguna ketika nak menulis artikel jurnal, buku atau tesis (emmm dok bercita-cita nak buat 2nd Ph.D lak ni).

Kira UF ini sedar di penghujung jalan. Kot mana pun terima kasih kepada lajnah munaqasyah hari tu atas semua teguran, kritikan dan komen. So sekarang ni tengah pulun edit mana yang patut. Masa diberikan maksimum 6 bulan dan tiada had minimum. Maknanya kalau boleh submit esok pun boleh. Tapi UF perlu perhalusi edit tesis tu, taknaklah nanti depa kata buat cincai lak.

Ohhhh "Dr." terasa semakin dekat untuk ku gapai.......insya Allah....

1 ulasan

Albinaini berkata...

lawati blog saya di www.nasyidcafe.blogspot.com