Penyelidikan Baru

13 Oktober 2010

Penyelidikan Baru

Alhamdulillah, dalam kekalutan dan kesibukan nak viva dan tugasan-tugasan yang lain, UF dan rakan-rakan pensyarah yang lain sempat menyiapkan satu penyelidikan. Penyelidikan yang bertajuk “Kefahaman Masyarakat Muslim Tentang Zakat Harta Dan Faktor-Faktor Yang Mendorong Mereka Menunaikannya: Kajian Di Negeri Selangor” dibiayai oleh Lembaga Zakat Selangor.

Sebenarnya penyelidikan ni ada serampang dua mata. 1 nak bantu pensyarah baru untuk confirm jawatan dan ke 2 ialah untuk bantu UF juga untuk persediaan naik pangkat. Sekarang ni dok pulun apa yang patut untuk mencukupkan syarat bagi permohonan PM (Prof. Madya). Itulah kerja pensyarah, menulis artikel/buku, buat research dan lain-lain tak henti-henti. Di samping menyumbang kepada pengembangan agama dan kepentingan negara, tujuan lain ialah untuk naik pangkat.

Daripada tutor ke pensyarah, daripada pensyarah ke pensyarah kanan. Seterusnya ke Prof. Madya, naik lagi ke Profesor. Kalau rezeki baik dapatlah jadi dekan atau tim. naib canselor. Kalau lagi rezeki baik dapatlah jadi naib canselor. Tapi tu semua bukan semua orang dapat, hanya orang terpilihd an bernasib baik ja yang dapat.

UF tak kisah sangat jawatan pentadbiran tu semua, dapat atau tidak. Tapi kalau dapat jadi Menteri Pengajian Tinggi, apa salahnya kan?

Tiada ulasan