24 Ogos 2010

Bukan Setakat Lim Guan Eng Ja....

Hebat Lim Guan Eng ni sampai ada khatib sebut dan doakan dia dalam khutbah Jumaat di Pulau Pinang. Kenapa Lim Guan Eng? bukannya Chua Soi Lek presiden MCA? Begitulah kepoh dan kecohnya isu ni sejak minggu lepas.

Kita tengok dulu rukun-rukun khutbah Jumaat. Dalam kitab Hasyiah Qalyubi Wa Umayrah (bab Solat Jumaat) mazhab Syafi'i, rukun khutbah Jumaat ada lima:
1. Bertahmid kepada Allah (Alhamdulillah).
2. Selawat ke atas nabi.
3. Berwasiat (pesan) tentang taqwa.
4. Membaca ayat al-Quran.
5. Berdoa kepada orang mu'min.

Rukun 1-3 adalah wajib dalam kedua-dua khutbah, manakala rukun 4-5 boleh dilakukan di salah satu khutbah sama ada yang pertama atau yang kedua.

Isu mendoakan kepada raja atau sultan dalam khutbah Jumaat adalah seperti berikut. UF sebutkan nas teks arab daripada kitab Hasyiah Qalyubi Wa Umayrah (bab Solat Jumaat):

أَأَمَّا الدُّعَاءُ لِلسُّلْطَانِ بِخُصُوصِهِ فَفِي الْمُهَذَّبِ لا يُسْتَحَبُّ لِمَا رُوِيَ عَنْ عَطَاءٍ أَنَّهُ مُحْدَثٌ
وَفِي شَرْحِهِ اتَّفَقَ أَصْحَابُنَا عَلَى أَنَّهُ لا كَرْه وَلا يُسْتَحَبُّ، وَالْمُخْتَارُ أَنَّهُ لا بَأْسَ بِهِ إذَا لَمْ يَكُنْ فِيهِ مُجَازَفَةٌ فِي وَصْفِهِ وَنَحْوِهَا وَيُسْتَحَبُّ بِالاتِّفَاقِ الدُّعَاءُ لأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَوُلاةِ أُمُورِهِمْ بِالصَّلاحِ وَالإِعَانَةِ عَلَى الْحَقِّ وَالْقِيَامِ بِالْعَدْلِ وَنَحْوِ ذَلِكَ، وَلِجُيُوشِ الإِسْلامِ
.
Terjemahannya, "Adapun mendoakan kepada sultan dengan khusus, maka dalam kitab al-Muhazzab ia tidak disunatkan kerana diriwayatkan daripada Ata' bahawa ia perkara yang baru dicipta (dibuat). Dalam Syarah al-Muhazzab pula, ulama mazhab Syafi'i bersepakat bahawa ia (mendoakan sultan) tidak makruh dan tidak pula disunatkan. Namun pendapat yang terpilih ialah tidak mengapa mendoakan sultan sekiranya tidak melampau dalam berdoa dan seumpamanya. Sunat secara sepakat ulama mendoakan kepada pemimpin umat Islam dengan kebaikan, agar membantu kebenaran, melaksanakan keadilan dan seumpamanya. Begitu juga sunat mendoakan kepada tentera-tentera Islam".

Amalan khutbah di Malaysia ialah mendoakan kepada Yang Di Pertuan Agong, sultan, kaum kerabat dan pemimpin umat Islam. Tapi bila nama Lim Guan Eng yang disebut dan didoakan kepadanya oleh seorang khatib Us Zakaria Ahmad di beberapa masjid Pulau Pinang, ia menimbulkan kekecohan. Apatah lagi nama Yang Di Pertuan Agong (ketua Islam di Pulau Pinang) tidak disebut secara khusus.

Us. Zakaria Ahmad menjelaskan isu ni dalam akhbar Utusan Malaysia (bukan Harakah) pada 23 Ogos 2010. Beliau mengaku yang beliau menyebut nama Lim Guan Eng dan beliau mendoakan agar Ketua Menteri Pulau Pinang itu menerima hidayah supaya memeluk Islam. Manakala beliau hanya mendoakan secara umum kepada pemimpin umat Islam dan tidak menyebut secara khusus nama yang Di Pertuan Agong.

Kalau ikut hukum fiqh, jika cukup rukun-rukun khutbah yang disebutkan sebelum ini, maka khutbah Us. Zakaria Ahmad itu adalah sah. Cuma dia melanggar etika pembaca khutbah di Malaysia yang digariskan olah Jabatan Agama Islam Pulau Pinang iaitu tidak menyebut nama Yang Di Pertuan Agong secara khusus.

Menyebut nama atau berdoa untuk orang bukan Islam dalam khutbah Jumaat tidak salah. Cuba lihat teks kitab Hasyiah Qalyubi Wa Umayrah di atas, "tidak mengapa mendoakan sultan sekiranya tidak melampau dalam berdoa". Maksud tidak melampau ialah sekiranya seseorang pemimpin itu memang terkenal dengan kezaliman, lalu khatib memuji-muji dan mendoakan dialah pemimpin yang baik, adil dan sebagainya. Perbuatan ini adalah haram kerana meredai perbuatannya yangz alim ataupun kerana ingin "jek" pemimpin tersebut. Namun kalau khatib mendoakan agar Allah beri hidayah kepada pemimpin yang zalim itu supaya dia insaf, maka tidak mengapa.

Us. Zakaria Ahmad sudahpun menjelaskan yang beliau berdoa agar Allah bukakan pintu hati Lim Guan Eng untuk menerima Islam dalam khutbahnya. Adakah itu salah? Kalau UF jadi khatib, bukan setakat nama Lim Guan Eng ja, bahkan UF akan sebut nama Tiger Wood, Arnold Schwarzenegger, Madonna, Karpal Singh, Chua Soi Lek agar Allah berikan hidayah Islam kepada mereka. Ini kerana mereka ada pengikut yang ramai, kalaulah mereka masuk Islam, Insya Allah kalau tak ramai pun, sedikit daripada pengikut mereka ini juga akan masuk Islam. Inilah strategi yang Rasulullah S.A.W buat bila menyampaikan dakwah. Baginda target pemimpin-pemimpin kabilah yang mana kalau pemimpin ini menerima Islam, maka mudahlah rakyatnya juga menerima Islam.

Wallahu A'lam Bi al-Sawab.

18 Ogos 2010

Main Bola Tak Payah Puasa?

BERLIN 6 Ogos - Pemain bola sepak profesional muslim mungkin boleh makan seperti biasa menjelang bulan Ramadan bermula Rabu depan berikutan satu kata sepakat telah dilakukan di antara para pemimpin Islam dan pegawai sukan Jerman. Dewan Pusat Muslim di Jerman telah membuat perbincangan bersama badan bola sepak profesional negara itu dan meminta nasihat dari ulama Islam bagi menyelesaikan pertikaian terhadap pemain yang berpuasa.

Universiti Al-Azhar di Kaherah membuat kesimpulan bahawa pengecualian dari berpuasa di bulan Ramadan boleh dilakukan oleh pemain profesional. Pihak berkuasa terkemuka di Sunni Islam, Al- Azhar menulis, “kontrak di antara pemain dan pasukan memerlukan pemain memberikan persembahan terbaik dan jika ini adalah satu-satu sumber pendapatan mereka, yang memaksa bermain ketika puasa, mereka dibenarkan untuk makan.” - AFP

Sumber: Utusan Malaysia Online.

--------------------------------

Masa UF di Mesir dulu, heboh bila mufti Mesir Dr. Nasr Farid keluarkan pendapat, pemain bola yang mewakili negara (Mesir) di luar negara pada bulan Ramadan dibolehkan untuk berbuka. Pendapat beliau mendapat kecaman daripada pelbagai pihak. UF sendiri hairan bila mufti Mesir mengeluarkan pendapat macam tu. Kalau tidak silap hujah yang digunakan ialah pemain-pemain tu mewakili negara dan berjuang menaikkan nama negara.

Bagi UF hujah tu memang kabur kerana illat itu tidak mundabitah. Menurut perbahasan Usul Fiqh, antara illat atau sebab dirukhsahkan (dibolehkan) berbuka puasa ketika Ramadan ialah sakit atau musafir. Ia dianggap uzur Syarie namun perlu mengqada semula puasa yang ditinggalkan itu.


Bagi UF kalau pemain bola Mesir bermain dalam sesuatu kejohanan di luar negara, sepatutnya illat yang digunakan ialah musafir. Dalam erti kata lain pemain bola Mesir boleh untuk tidak berpuasa kerana mereka sedang bermusafir. Musafir ialah rukhsah yang dijamin oleh Syariat. Perkara ini boleh dilihat dalam perbincangan "azimah" (hukum asal) dan "rukhsah" (hukum yang diringankan) dalam ilmu Usul Fiqh. Tidak timbul isu mencabar hukum berpuasa yang qat'ie. Cuma janganlah makan atau minum secara terang-terangan ketika permainan. Ia boleh menimbulkan fitnah, apatah lagi Mesir selalu menayangkan perlawanan secara langsung yang melibatkan pasukan negaranya.

Kalau dikatakan kenapa perlunya bermain bola di bulan Ramadan dan tidakkah ia perkara lagha. Jawapannya sesuatu kejohanan bola sepak terutama di negara bukan Islam tidak mengambil berat pun isu puasa atau tidak. Malah di Mesir sendiri, liga bola sepaknya berjalan seperti biasa di bulan Ramadan. Sepanjang UF menonton perlawanan bola di tv Mesir dalam bulan Ramadan, tidak perasan pula ada pemain bola yang minum ketika permainan.

Di Malaysia, liga bola sepak memang dihentikan pada bulan Ramadan. Takpelah sebab kita yang menganjurkannya dan FAM diterajui oleh mereka yang beragam Islam. Namun kalau terlibat dengan kejohanan yang dianjurkan oleh orang bukan Islam kita terpaksa mengikut jadual yang ditetapkan.

Mengenai isu lagha bermain bola masih boleh dibahaskan kerana hukum asal riadah (termasuk main bola) adalah harus. Ia boleh menjadi haram jika ada unsur-unsur haram seperti meninggalkan solat dan sebagainya. Berseluar pendek haram di sisi mazhab Syafi'i kerana aurat lelaki antara pusat dan lutut. Manakala dalam mazhab Maliki ada aurat mukhaffafah (lutut) dan aurat mughallazah (kemaluan). Jadi mendedahkan lutut tidak dianggap berdosa. Maksud UF isu aurat adalah isu yang khilaf di kalangan ulama.

UF tidak mengatakan BOLEH pakai seluar pendek kerana ada pelajar-pelajar USIM yang memakai seluar pendek ketika bermain bola. Mereka menggunakan hujah yang UF sebutkan tadi dalam mazhab Maliki. Bagi UF, mereka ini "jahil murakkab" kerana tidak peka dengan waqi' atau realiti masyarakat Malaysia yang bermazhabkan Syafi'i. Bak kata orang pelajar-pelajar USIM yang pakai seluar pendek tu "bodoh sombong" (kasar ke???).

Berbalik kepada isu puasa dan bola, jika bermusafir maka ia adalah illat dirukhsahkan untuk berbuka. Bila disebut rukhsah, maknanya bukan wajib berbuka tetapi terpulang kepada seseorang itu sama ada meneruskan puasanya atau pun berbuka. Jika dia berpuasa itu lebih baik, namun jika dia berbuka tidak berdosa tetapi perlulah mengqadanya semula.

Keratan akhbar utusan di atas yang UF petik tu adalah isu berbeza dengan apa yang UF ulas di atas. Kalau bermusafir memang tidak ada masalah. Kalau pemain-pemain Islam yang bermukim dan bermain dengan kelab-kelab bola di Eropah, maka menurut laporan akhbar utusan tu dah ada "ijtihad" yang membolehkan untuk tidak berpuasa.

Sukar juga untuk menentukan keabsahan illat yang digunakan tu. Masih dan tetap akan menjadi perdebatan hangat di kalangan para ulama. Kalau salah pun ijtihad yang dibuat, ulama yang terlibat mengeluarkan pandangan tu tetap mendapat pahala. Itupun disyaratkan ulama yang mempunyai ilmu, bukannya mereka yang jahil. Wallahu A'lam Bi al-Sawab.

17 Ogos 2010

Konsert Solo

Entah mengapa kebelakangan ni, hati amat berhajat nak buat konsert solo. Apa?? Konsert solo??? Sejak UF mula mencipta lagu pada tahun 1993, rasanya dah lebih 30 lagu yang dicipta. Tak pernah pula UF kira berapa banyak lagu yang ada dalam koleksi peribadi. Namun memang dah banyak.

Dulu hajat nak buat album nasyid dah tertunai dengan munculnya kumpulan Instinct. Dalam album pertama kumpulan Instinct yang bertajuk "Kaulah Permata", UF sumbangkan 3 lagu. Ketiga-tiga lagu tu hasil ciptaan UP sepenuhnya, malah UF sendiri yang menyanyikan lagu-lagu tu. 1 trek zikir (ada dimainkan dalam IKIM.FM) dan 2 lagu bertajuk "Itmi'nan" (pernah menduduki carta IKIM.FM) dan lagu arab "Anta Rabbuna". Manakala 3 lagi trek lagu dalam album tu, UF turut sumbangkan suara sebagai suara latar dan harmoni.

Cuma tak tahulah sama ada hajat kali ini boleh tercapai ataupun tidak. Rasanya kalau nak dapatkan penonton, tak ada masalah kot. Anak-anak murid UF di USIM ni pun dah lebih 400 orang. Mungkin dieorang teruja nak tengok ustaz dieorang menyanyi dalam konsert solo (konon-kononnya lah).

Tapi banyak benda jugak nak kena fikir... bajet... masa... training... backup musician dan macam-macam lagilah... Entahlah... kalau tak tercapai pun hasrat ni, sekurang-kurangnya niat baik tu dah dapat pahala (Insya Allah)...

10 Ogos 2010

Ahlan Ya Ramadan!!!

Ahlan Ya Ramadan!!!
Ahlan Ya Ramadan!!!
Ahlan Ya Ramadan!!!
رمضان كريم

05 Ogos 2010

Tazkirah!- Kenderaan Yang Kita Miliki Dan Naiki

UF dapat satu emel yang berunsur humor tapi padat dengan mesej tersirat. Renung-renungkanlah yeee!!!!

——————————————————————-

Peringkat 1 (4 bulan hingga 9 bulan - mengikut kesesuaian)

(baby walker)


Peringkat 2 (9 bulan hingga 3 tahun mengikut jumlah pengisian)

(keta tolak (stroller)

Peringkat 3 (3 tahun hingga 7 tahun mengikut kehendak)

(keta mainan)


Peringkat 4 (7 tahun hingga 12 tahun mengikut kemahuan)


(keta kontrol biasa-biasa aje)


Peringkat 5 (12 tahun hingga 19 tahun mengikut kemampuan)

(keta kontrol berjenama)

Peringkat 6 ( 19 tahun hingga 50 tahun mengikut ketebalan poket)

(keta mini…keta sport…MPV…. SUV… Sedan)

Peringkat 7 (50 tahun ke atas mengikut keperluan)

(keta berkerusi roda)


Peringkat akhir…..pabila tiba masanya

(keta jenazah)