2 Kolah

28 Mei 2010

2 Kolah

(Model 2 kolah yang dibina pelajar)

(Kumpulan 1)



(Kumpulan 2)

(Kumpulan 3)

(Kumpulan 4)

(Ukuran dan saiz yang disediakan oleh pelajar)
UF kena mengajar tutorial subjek Fiqh al-Ibadat Wa al-Munakahat dalam semester pendek ni. Untuk tugasan tutorial, UF minta pelajar-pelajar membina “model” al-Qullatain (2 kolah) yang menjadi tanda aras air mutlak.

Nampak para pelajar berminat dengan tugasan tersebut dan mereka telah membina model tersebut daripada kotak. Ukuran saiz bagi 2 kolah dalam kitab-kitab fiqh ialah 1 1/4 hasta yang bersamaan 56.25 sm panjang, lebar dan dalam.

Cuma sukatan air dengan menggunakan tin minyak tanah untuk memenuhi standard 2 kolah agak berbeza di Malayisa. Ada pendapat yang mengatakan 9 tin, ada yang mengatakan 13 tin dan ada pula yang berpendapat 15 tin. Bagi UF, perbezaan ini mungkin berpunca daripada saiz tin minyak tanah yang berlainan dari segi saiznya.

Yang lawaknya ada pelajar yang pergi ke masjid Bandar Baru Nilai untuk mengukur saiz kolah yang ada di masjid tu. Pada tanggapan mereka maksud 2 kolah dalam kitab-kitab fiqh ialah “kolah” yang selalu ada di masjid-masjid. Sebenarnya saiz 2 kolah tidaklah besar sangat dan setelah mereka faham barulah mereka membuat model 2 kolah dengan kotak.

Bagi UF, ini satu aktiviti yang dapat menarik minat pelajar memahami dengan lebih jelas lagi tentang ilmu fiqh. Tidak sekadar teori sahaja malah mereka dapat mempraktikkannya. Syabas kepada anak-anak muridku dan kenangilah ini sebagai satu pengalaman berguna sepanjang hayat.

1 ulasan

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah, maklumat ini amat berguna! syabas!