Catatan 19 Disember & Ceramah Syeikh Yusuf al-Qaradawi

20 Disember 2009

Catatan 19 Disember & Ceramah Syeikh Yusuf al-Qaradawi

Kelmarin, awal-awal pagi lagi UF dah kena keluar rumah sebab ada perlumbaan Jogathon Hijrah sempena minggu Maal Hijrah yang dianjurkan oleh Surau al-Hijrah Kota Warisan dan Penggerak Belia Tempatan (PeBT) yang dipengerusikan oleh UF sendiri. Alhamdulillah hampir 100 peserta yang terdiri daripada penduduk Kota Warisan sendiri dan ada juga perserta luar yang menyertai jogathon ini. Jarak larian lebih kurang 3 km saja untuk semua kategori iaitu bawah 12, bawah 18, bawah 35 dan atas 35 tahun.

Larian bermula lebih kurang jam 7.45 pagi setelah worm up sikit. Tempat mula dan akhir ialah depan Surau al-Hijrah. Masa mula-mula tu pakat lari laju, tapi bila sampai 200-300 meter ramai yang dah pancit sebab tak biasa lari hehe... tapi semua semangat nak habiskan juga walaupun dengan berjalan kaki. Sepanjang jogathon ini berlangsung, ia dibantu oleh beberapa orang petugas yang memang orang-orang kuat Kota Warisan kalau ada apa-apa program. Pihak PDRM juga turut membantu mengawal lalu lintas dan keselamatan peserta.

Jam 9 am diadakan majlis Pelancaran dan Perasmian Penggerak Belia Tempatan (PeBT) yang disempurnakan oleh Tuan Hj Yunus Khasib, Pengarah Perancangan Pembangunan, Merangkap Pengarah Korporat Majlis Perbandaran Sepang. Upacara penyampaian hadiah Jogathon Hijrah turut diadakan dalam majlis ini. Alhamduillah program pada pagi kelmarin mendapat sambutan yang baik daripada penduduk Kota Warisan, sama ada program jogathon mahupun majlis pelancaran dan perasmian PeBT zon Kota Warisan. Diucapkan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat bagi menjayakan ke dua-dua program tersebut.

Selepas selesai 2 program itu, UF membantu pihak surau menyiapkan persiapan untuk majlis Forum Perdana Hijrah yang akan diadakan pada sebelah malamnya. Pihak surau dengan kerjasama Rukun Tetangga Megah Villa Apartment juga turut memasak bubur lambuk dan bubur Asyura secara bergotong royong. Forum dipengerusikan oleh Us. Fauzi Mustafa (Moderator al-Kulliah TV3) dan ahli panelnya terdiri daripada Us. Hasan Mahmud al-Hafiz dan Us. Ahmad Dasuki Abd Rani. Walaupun UF penat membantu tetapi sayangnya malam tu UF tak dapat menghadiri program forum tu sebab UF nak pergi Masjid Shah Alam untuk mendengar ceramah Syeikh Yusuf al-Qaradawi.

UF nak pergi sangat dengar ceramah Syeikh al-Qaradawi sebab tak pernah jumpa dengan syeikh secara berdepan. Kalau dengan Syeikh al-Buti dan Syeikh Wahbah al-Zuhaili dah banyak kali dah jumpa. UF bertolak dari rumah lebih kurang jam 6.50 petang dengan seorang kawan. Semasa kami sampai di Masjid Shah Alam majlis ceramah baru bermula, kelihatan tempat parking penuh dengan kereta. Masuk saja ke dalam masjid, UF dapati orang ramai memenuhi ruang solat di atas untuk mendengar ceramah Syeikh al-Qaradawi.

UF merapati sebelah kanan tempat syeikh berceramah namun tempat itu pun sudah dipenuhi dengan orang ramai. UF hanya boleh melihat syeikh dari jauh saja dari sisi sebelah kanan. Takpelah, sekurang-kurangnya dapat lihat wajah seorang syeikh dan ulama yang tersohor di dunia Islam. Ceramah syeikh semalam menyentuh mengenai Hijrah dan pengajarannya untuk umat Islam dan diterjemahkan ke Bahasa Melayu, cuma UF tak pasti siapa yang menjadi penterjemahnya.

Terlintas dalam fikiran UF, Syeikh Yusuf al-Qaradawi ada tauliah ke bagi ceramah kat Masjid Shah Alam semalam tu? JAIS tidak ambil tindakan ke? Dr. Asri tentu tersenyum dengan soalan ni....

2 ulasan

Tanpa Nama berkata...

Apalagi JAIS, laksanakan tugas anda.... Ajak sekali Imegresen=Rampas Pasport. JPJ/Trafik=buat roadblock. Polis=Tangkap yang dengar. Abiss JAIS nak buat apa keja?? Komenlah...komenlah... apalagi keja diorang.

Tanpa Nama berkata...

kau ni mesti penganut Wahabi!

tak pun pnyokong PR yang marah JAIS tak benarkan keluar duit zakat utk meraih undi bukan Islam, seperti kehendak MB Khalid.