Bulan Tengah Naik (BTN)

01 Disember 2009

Bulan Tengah Naik (BTN)

Seminggu dua ni dalam paper dok main isu BTN (Biro Tata Negara). Selangor dan Pulau Pinang dah melarang kakitangan awamnya dan pelajar dari mengikuti BTN kerana ia lebih kepada brainwash otak supaya ikut kerajaan BN. UF pun dah 3 kali ikut kursus BTN ni, pertama kali di Mesir tahun 1996 selepas tamat belajar di Universiti al-Azhar. Kali ke 2 kalau tak silap dalam tahun 2001, BTN untuk pensyarah dan guru. Kali ke 3 pula tahun 2005 iaitu kursus BTN khas untuk pelajar tajaan kerajaan yang akan ke luar negara.

Yang pertama tu UF tak berapa nak ingat sangat sebab dah lama, cuma masa tu Anwar Ibrahim belum dipecat daripada kerajaan. Antara penceramah BTN di Mesir masa tu ialah Dr. Muhd Nor Manuty dan Syeikh Azmi (bekas mufti Penang) dan mereka ni terkenal dengan ABIM.

Apa yang UF nak sebut ni terpulang pada pembaca sekelian, betulkah BTN ni alat untuk peras otak peserta supaya ikut kerajaan BN atau tidak. Dalam BTN kedua yang UF ingat salah seorang penceramahnya ialah Musa Hasan (masa ni dia belum jadi KPN lagi). Dengan bersungguhnya dia cerita yang memang Anwar Ibrahim terlibat dengan kes liwat pemandunya dulu sebab dialah (Musa) yang jadi pegawai penyiasat. Ditunjukkan juga video kes Sauk tentang kekejaman yang dilakukan oleh golongan al-Ma'unah yang merampas senjata dari sebuah kem tentera dulu dan membunuh polis.

Ceramah tentang suasana politik Malaysia daripada dahulu sampai sekarang memang menu wajib dalam BTN. Natijah dan moral of the story ialah sokonglah kerajaan BN kerana hanya BN yang mampu pimpin negara. PAS nak pimpin negara? hahaha.... kalau PAS menang semua kawasan yang dipertandingkan (Pilihanraya 1998) pun, belum boleh bentuk kerajaan.

Yang UF ingat sangat ialah BTN yang ke 3. Sebab menu memburuk-burukkan Anwar Ibrahim juga adalah wajib dalam BTN (tanyala sapa yang pi BTN), ejen Amerika, tak reti urus kewangan negara, kaki seks liwat dan sebagainya. Pendek kata kalau sapa yang atas pagar tak ada pendirian memang akan percaya.

Lagi satu, PMRAM (Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir) memang dicop sebagai persatuan pelajar di luar negara yang anti kerajaan. UF bangun lepas tu pertikai penceramah kenapa PMRAM dicop sebagai anti kerajaan. UF terangkan macam mana pelajar Malaysia di Mesir lebih cenderung dengan pemimpin pembangkang daripada pemimpin kerajaan.

Lihat saja Tuan Guru Nik Abdul Aziz (MB Kelantan), walaupun dia MB tapi bila pergi Mesir dia hanya duduk di rumah anak dia. Senang berjumpa dengan semua pelajar dan ceramah dia terbuka kepada semua pelajar Malaysia di Mesir. Berbanding pemimpin kerajaan (contohnya PM masa tu Tun Mahathir), dahlah duduk di hotel, nak jumpa pun payah. Pastu bila ada perjumpaan hanya jemput sekelompok kecil pelajar saja. Tapi rasanya kalau open untuk semua pun, sapa nak pergi? fikirlah sendiri...

Sapa yang kena masuk BTN untuk ke luar negara, ada soalan bocor ni untuk satu LDK. Anda diminta oleh syarikat anda untuk anjur program motivasi dan ada 3 pilihan:
1. Syarikat milik bumiputra yang baru dan tidak ada pengalaman, tetapi syarikat ni sokong kerajaan UMNO/BN.
2. Syarikat milik bumiputra juga dan berpengalaman dalam program-program motivasi, tetapi syarikat ni sokong pembangkang (PAS dan sewaktu dengannya).
3. Syarikat milik orang asing (luar negara) dan juga berpengalaman.

Jadi anda nak pilih syarikat mana?

hahahaha... UF dah dapat soalan bocor ni dari seorang kawan yang pergi BTN awal dari UF. Dia kata pilih jawapan no. 1, baru fasilitator tak bantai. Kalau pilih no. 2 atau 3 memang teruk la kena perli. Makna kata biar pilih syarikat yang tak berpengalaman pun takpa janji dia sokong kerajaan. Biar biol pekerja di syarikat kita pun takpa (yang ni UF kata).

Kalau pilih motivator yang sokong pembangkang, duit yang dia dapat dari kita akan digunakan untuk biaya pula parti dia untuk hentam kerajaan. Kalau pilih syarikat asing pula, lagi la tak patriotik. Masa dalam LDK tu UF pilih jawapan no. 1 dan ada kawan-kawan sekumpulan yang pilih no. 2 dan 3. Memang sungguh macam kawan UF bagitau, sapa pilih selain no. 1 memang teruk la kena brainwash.

Abih, BTN ni alat brainwash kerajaan ke tak?