KUIM Hidup Balik?

30 November 2009

KUIM Hidup Balik?

Sebelum ditukar nama ke USIM (Universiti Sains Islam Malaysia) pada tahun 2007, dahulunya ia dikenali sebagai KUIM (Kolej Universiti Islam Malaysia). KUIM/USIM adalah IPTA ke 12 yang ditubuhkan oleh kerajaan Malaysia dan IPTA pertama ditubuhkan dalam alaf baru. Setelah beroperasi 6-7 tahun barulah kerajaan melalui Kementerian Pengajian Tinggi bersetuju untuk menukar nama KUIM ke USIM.

Ketika menggunakan nama Kolej UNiversiti, KUIM terpaksa menjawab banyak persoalan orang ramai tentang statusnya. Adakah KUIM ni kolej swasta?, diiktiraf kerajaan atau tidak? Adakah KUIM ni cawangan UIAM? dan sebagainya. Apabila kerajaan bersetuju menukar nama semua Kolej Uiversiti (termasuk KUIM) kepada Universiti, ia pastinya disambut gembira oleh semua warga KUIM.

Setelah 2 tahun KUIM ditukar namanya ke USIM, kini nama KUIM muncul semula. Bukannya Kolej Universiti Islam Malaysia tetapi Kolej Universiti Islam Melaka (lihat: http://www.kuim.edu.my/). KUIM baru ini dahulunya dikenali sebagai Kolej Teknologi Islam Antarabangsa Melaka (KTIAM). Ia adalah sebuah Institut Pengajian Tinggi Islam yang dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri Melaka dan menawarkan program-program diploma dan sijil.

Yang menjadi timbul tanya ialah bagaimana pihak pengurusan KUIM baru ni memilih singkatan nama itu sedangkan (pastinya) mereka tahu dahulunya singkatan KUIM adalah Kolej Universiti Islam Malaysia. Bagaimana pula pihak kerajaan meluluskan penggunaan singkatan tersebut.

Sudah pasti akan timbul sedikit kekeliruan apabila disebut graduan KUIM. Adakah KUIM yang lama atau yang baru? Nampak isu ini seperti remeh tetapi memberi kesan yang besar kepada banyak pihak. UF tak pasti sama ada USIM ada buat bantahan atau tidak. Teringat kes KFC buat bantahan kepada RFC (Radix Fried Chicken) kerana hanya menggunakan warna korporat yang sama dan RFC terpaksa tukar warna korporat mereka daripada merah kepada oren.

Begitu juga kes Mcdonald dengan Mccurry, hanya kerana Mccurry menggunakan “Mc” yang dilihat meniru gaya Mcdonald. Kedua-dua kes ini bukannya nama yang sama tetapi ada persamaan sedikit saja, itupun dibuat bantahan kerana melibatkan imej organisasi tersebut.

Memang betul KUIM lama sudah tiada, tetapi ia tetap akan menimbulkan masalah. Pastinya juga orang ramai akan tertanya-tanya, adakah KUIM dihidupkan kembali?

1 ulasan

O berkata...

saya pun pelik nape bleh jadi lagu tu..huhuhu