06 Oktober 2009

Temuduga Tauliah Mengajar

Hari ini UF pergi temuduga untuk dapatkan tauliah mengajar di JAIS pada jam 11 pagi. Dok mengajar di surau/masjid dah lama tapi tak ada tauliah pun. Jadi UF mohon tauliah rasmi untuk elak apa-apa masalah pada masa akan datang.

Bila sampai di JAIS, sebelum temuduga UF diberi satu borang yang perlu diisi. Borang tu mengandungi beberapa soalan, kira lebih kurang ujian ringkas untuk uji keilmuan seseorang pemohon tauliah. UF kata ujian ringkas sebab soalan-soalannya mudah, kira soalan basic je. Contohnya apa itu najis mughallazah, perlu atau tidak melafazkan "Usalli" ketika nak solat dan sebagainya.

Masa dipanggil masuk ke dalam bilik temuduga ada 2 orang yang menemuduga. Hanya bersembang biasa bukan temuduga formal sangat. Di samping sembang-sembang tu,UF ditanya apa pandangan tentang isu Kartika (model yang kena sebat sebab minum arak). UF jawab, yang jadi keliru sebab orang ramai tak faham tentang enakmen jenayah syariah negeri-negeri. Kalau tahu dan faham, takkan timbul polemik pro dan kontra macam dalam surat khabar.

UF ditanya lagi, beliau (Kartika) dijatuhkan hukuman dengan 6 sebatan atau dirotan 6 kali. Mula-mula UF jawab tu hanya perbezaan istilah dan selalunya memang pesalah disebat dengan rotan. Namun penemuduga tanya, betul ka dengan rotan? Baru UF terfikir balik, ye tak ya juga, zaman Rasulullah pesalah bukannya disebat dengan rotan (mana ada pokok rotan di negara arab).

Yang tersebut dalam ayat Quran dan hadis, ialah suruhan untuk "sebat" pesalah (peminum arak contohnya) dan tidak diperincikan sebat itu dengan apa. Sebab itulah ada para sahabat yang sebat guna kasut, pelepah tamar dan sebagainya. Penemuduga tu kata, nak menunjukkan yang hukum Syariat tu begitu indah dah tidak menzalimi orang walaupun pesalah. UF juga diminta untuk menjelaskan isu ni kepada orang ramai dan UF angguk je.

Kebetulan dah sebut pasal sebat menyebat ni, Institut Pengurusan dan Penyelidikan Sedunia (INFAD), USIM akan menganjurkan satu muzakarah ilmiah yang bertajuk: "Hikmah dan Hukuman Sebat: Perspektif Syariah dan Perubatan". Ia akan diadakan pada:

Tarikh: 9 Oktober 2009
Hari: Jumaat
Masa: 9 pagi
Tempat: Bilik Mesyuarat Utama FSU, USIM

SENARAI PEMBENTANG :
1. PANEL 1: PROF. DATO' DR. MAHMOOD ZUHDI HJ. ABDUL MAJID (TIMBALAN DEKAN, ISTAC UIA)
2. PANEL 2: DR.ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI (KARYAWAN TAMU INFAD)
3. PANEL 3: DR. BURHANUDDIN BUSU (PENSYARAH FPSK)

Semua dijemput hadir!

4 ulasan:

naseebah (asfal awliya') berkata...

bagus..tp xdpt pla...lainla suri rumah..leh la p dengar..huhu

usulifaqih berkata...

eh kata nak jadi suri rumah kan? takpe cbah... boleh bagi kertas kerja nanti...

Tanpa Nama berkata...

Syeikh...ana nak kertas kerja tuh..

Shah,Melaka
0199848570

usulifaqih berkata...

Shah... kalau ada soft copy.. UF akan emelkan tapi nak kena cek dulu dengan INFAD... kalau tak.. nanti UF poskan....