29 September 2009

DIMASHQU (13)

Sepanjang perjalanan dalam kapal terbang dari KLIA ke Dubai, perasaanku merewang jauh ke Syria. Aku dan keluarga sampai di lapangan terbang Dubai lebih kurang jam 8-9 malam waktu tempatan. Aku transit di Dubai lebih kurang 12 jam dan tanpa menunggu lama aku terus bertolak ke hotel penginapan dan aku menukar sedikit wang Dollar ke Dirham untuk tambang teksi.

Perjalanan dari lapangan terbang Dubai ke hotel penginapan tidaklah jauh sangat, lebih kurang setengah jam. Aku tidaklah asing sangat dengan Dubai sebab tahun 2004 aku pernah datang dan bentang kertas kerja di Universiti Sharjah. Lama dahulu masa aku pulang dari Mesir pun pernah transit di Dubai.

Hotel tempat aku dan keluarga menginap tidaklah besar sangat, ia terletak dalam bandar dan mungkin bertaraf 3 bintang saja. Nasib baik pemandu teksi tu dapat meneka lokasi hotel tu dengan tepat berdasarkan alamat yang aku bagi padanya. Memang terasa lapar juga, dan sebaik aku check in dan meletak barang dalam bilik, aku keluar seorang diri mencari makanan.

Kelihatan ada restoran KFC tidak jauh dari hotel tu dan kesitulah yang aku tuju. Aku hanya beli burger untuk aku dan isteri serta anak aku untuk mengalas perut. Tapi sampai di hotel balik, disebabkan letih yang amat sangat, kami tak menjamah pun burger yang aku beli. Terus kami tidur dek kepenatan perjalanan seharian. Sebelum tidur aku telefon bahagian penyambut tetamu supaya kejutkan aku jam 4 keesokkan pagi kerana flight aku ke Damascus di awal pagi (jam 7 pagi). Mana nak tahu takut terlajak tidur sebab letih, bimbang terlepas flight.

Bersambung....

28 September 2009

Setelah Sekian Lama...

Hari ni 28hb September, UF kena lapor diri untuk bertugas semula di USIM setelah 3 tahun 9 bulan bercuti belajar. Pejam celik kejap je masa berlalu, walaupun sebenarnya UF masih belum selesai lagi Ph.D. Tapi yang penting UF dah habih menulis tesis. Hanya tengah edit apa yang penyelia suruh sebelum penilai dalam dan luar baca pulak.

Sebenarnya dari segi masa di UIA, UF baru 2 tahun je tapi disebabkan tempoh sebenar UF cuti belajar dikira daritarikh UF pergi ke Syria (Disember 2005), itu yang menyebabkan UF dah hampir sampai masa maksimum iaitu 4 tahun.

Pagi tadi, lepas hantar anak pi sekolah, UF terus ke USIM untuk lapor diri. Dah habis urusan kat unit cuti belajar, UF pi ke Fakulti Syariah dan Undang-Undang untuk uruskan bilik. Tapi bila sampai ke fakulti, pembantu tadbir yang dok urus bilik tu pulak cuti hari ni. Sabar je lah….

Esok (selasa) dapat cuti tanpa rekod sampai hari Ahad sebab prosedurnya pensyarah/tutor yang lapor diri dari cuti belajar akan dapat cuti tanpa rekod selama seminggu. Jadi hari Isnin depan pulak la masuk kerja balik tapi esok kena pi USIM jugak sebab nak setelkan bilik. Lagipun tesis tak habis edit lagi ni, dah dapat bilik sedapla buat kerja edit mengedit ni.

Selamat bertugas kembali kepada diri sendiri!!!! Orang dah mula pangil Dr. Irwan hehehe

(Bergambar sebelum lapor diri di USIM)

11 September 2009

Sekadar Pandangan

Tadi masa dengar khutbah jumaat, khatib berkhutbah tentang zakat fitrah dan dia ada sebut pasal syarat wajib zakat fitrah dan hikmahnya serta perkara-perkara berkaitan. Sambil mendengar khutbah tu sambil UF terfikir, kalaulah wang zakat fitrah yang dikumpul tu bertujuan untuk membantu faqir miskin terutama untuk menghadapi hari raya Aidilfitri, boleh tak pusat zakat negeri ambil inisiatif pada masa depan, cari mekanisme menggalakkan umat Islam bayar zakat fitrah lebih awal, yakni sebelum 15 Ramadan.

Tujuannya ialah bila zakat fitrah sudah terkumpul awal, maka agihannya juga boleh diawalkan dan faqir miskin mendapat bahagian mereka masing-masing lebih awal sebelum tibanya 1 Syawal. Katakan 15 Ramadan adalah tarikh target, jadi sekitar 20-25 Ramadan wang zakat fitrah itu perlu diagihkan kepada golongan faqir miskin. Manakala zakat fitrah yang dibayar selepas tarikh itu boleh diberikan kemudian.

Dapatlah golongan faqir miskin membuat persiapan dengan sempurna lebih awal dari segi pakaian raya untuk anak-anak dan kelengkapan lain-lain. Kalau kita masih mengamalkan sistem agihan selepas hari raya Aidilfitri seperti sekarang, maka golongan faqir miskin tidak mendapat kenikmatan berhari raya (walaupun sikit).

Walaupun waktu wajib untuk bayar zakat fitrah ialah tenggelamnya matahari akhir Ramadan dan sebelum menunaikan solat sunat Aidilfitri namun boleh dikeluarkan zakat fitrah bermula awal Ramadan lagi dan hukumnya adalah sunat. UF rasa kita boleh cuba cadangan ini.

Ini adalah pandangan UF, boleh ditolak dan boleh dibincang… apa komen anda?

10 September 2009

Bila Beban Semakin Bertambah

Tahun 2006 bila UF buat satu research mengenai punca-punca murtad di bawah tajaan YADIM, UF pergi ke Sarawak untuk mendapatkan data berkaitan. Antara tempat yang UF pergi ialah HIKMAH iaitu satu badan NGO yang terlibat dengan aktiviti dakwah di sana. Dalam satu temubual dengan seorang ustaz veteran (tak ingat nama dia), UF rasa terpukul dengan kata-katanya bila dia sebut, di mana pelajar-pelajar al-Azhar? Mereka hanya mahu kerja dalam aircond dan amat sedikit yang sanggup masuk ke pedalaman untuk terlibat dalam kerja-kerja dakwah.

Bila UF fikir-fikir balik, memang betul kata ustaz tu, selama ni kita dok rasa yang kita dah menjalankan kerja dakwahbila dijemput berceramah di sana sini. Sebagai pensyarah universiti, kita dok anggap kita dah berdakwah dan mentarbiah para pelajar dalam kelas. Betul, tapi berapa ramai dari kalangan ustaz/ah dan pensyarah yang betul-betul terlibat dengan masyarakat dalam erti kata yang lebih luas. Kebanyakan kita hanya sanggup dipanggil berceramah di tempat-tempat tertentu, terutama dalam televisyen, tapi untuk memimpin dan terlibat dengan masyarakat kita memberi pelbagai alasan.

Memegang gelaran ustaz/ah sebenarnya memberi peluang yang luas untuk kita diterima dalam masyarakat sebab mereka menghormati kita. Bila UF berada di Kota Warisan dan orang mula mengenali UF seorang “ustaz”, bermula dengan mengajar kuliah maghrib di surau, sehingga sekarang UF terlibat dalam 13 jawatankuasa di Kota Warisan sahaja. Bukan mahu mendabik dada kerana tidak ada faedahnya, tetapi menyedari beban yang semakin bertambah, terkadang tu memang rasa amat berat untuk memikulnya. Ini tak termasuk jawatankuasa di tempat kerja yang setakat ni tiada lagi sebab UF masih dalam cuti belajar. UF yakin bila dah masuk kerja balik lepas raya ni, akan adalah lantikan dalam mana-mana jawatan atau jawatankuasa.

Terkadang tu terasa malu nak mengaku seorang “ustaz” atau “pendakwah” jika nak dibandingkan dengan Rasulullah S.A.W dan para Sahabat baginda R.A. Mungkin hanya layak digelar ustaz aircond sebab nafsu diri hanya mahu mendapat layanan VIP sebab “aku seorang ustaz”. Kalau hanya mahu layanan begitu, jangan mengakulah diri tu pendakwah hebat, buat malu je.

Ya, terasa diri tak terpikul amanah yang dipertanggungjawabkan, tetapi yang menjadi kekuatan diri untuk terus berbakti, berdakwah dan terlibat dalam masyarakat ialah doa orang berjuang:

اللَّهُمَّ لاَ تُخَفِّفْ حَمْلِيْ وَلَكِنْ قَوِّيْ ظَهْرِيْ
Maksudnya, “Ya Allah, janganlah Engkau ringankan bebanku, tapi kuatkanlah pundakku”.

05 September 2009

DIMASHQU (12)

(lambaian terakhir dari keluarga)

Perasaan aku tidaklah begitu sedih untuk meninggalkan Malaysia, kerana perasaan teruja dapat ke Syria melebihi segalanya. Lagi pula aku sudah biasa hidup di perantauan sebelum ini di Mesir selama hampir 6 tahun. Yang terbayang di mata ialah Syria Syria Syria...

(sebelum naik kapal terbang di KLIA)

Aku dan keluarga menaiki penerbangan MAS dan bertolak ke Dubai lebih kurang jam 1 tengah hari. Aku melayan telatah anak aku Itmi'nan yang ketika itu berumur 3 tahun dan begitu seronok kerana dapat menaiki kapal terbang.

(dalam kapal terbang)

Bersambung...

03 September 2009

Ulasan Bengkel Lilin

Pembentangan pada hari tersebut dimulakan oleh En. Ann Wan Seng yang menyentuh mengenai adat orang cina dalam pengurusanmayat orang cina. Beliau membahaskan 3 aspek penting iaitu:
1. Adat kematian orang cina.
2. Upacara Pengkebumian orang cina.
3. Pantang larang kematian orang cina.

Persoalan yang timbul dan ada kaitan dengan pembincangan bertitik tolak dari tindakan YB Dato' Sri Nizar Jamaluddinyang memegang lilin dan memakai baju warna hitam dalam satu majlis yang dikatakan sempena memperingati kematianTeoh Beng Hock. Menurut En. Ann Wan Seng, penggunaan lilin bukanlah upacara agama orang cina, malah ia lebih kepada adat dan lilin bukanlah unsur terpenting dalam urusan kematian orang cina berbanding colok.

Dari segi pakaian pula, selalunya anak si mati akan memakai baju warna hitam, cucu akan memakai baju biru, cicit akan memakai baju hijau dan menantu akan memakai baju putih. Namun ia bukanlah wajib kerana ia lebih kepada adat sahaja kerana terkadang ada suku kaum cina yang memakai serba putih.

Pembentangan kedua pula oleh Us. Zaharuddin Mohamad (Pegawai Syariah ISRA) yang menyentuh mengenai hukum Vigil (menyalakanlilin). Menurut beliau, tujuan nyalaan lilin dapat dibahagaikan kepada 4 tujuan:
1. Pemujaan.
2. Berkabung.
3. Kepercayaan kepada kuasa tertentu.
4. Simbolik.

Hukum bagi tindakan pertama, ke dua dan ke tiga adalah haram kerana ia memupunyai unsur mensyirikkan Allah Taala, manakalahukum bagi tindakan ke empat dikategorikan sebagai syubuhat yang seeloknya ditinggalkan oleh umat Islam kerana ia tidakmemberi apa-apa manfaat. Menurut beliau lagi bukan semua adat diterima atau ditolak seratus peratus oleh Syariat, adatyang bertepatan dengan prinsip Syarak maka ia diterima. Adat yang menyalahi prinsip Syarak, maka ia ditolak.

Beliau menambah bahawa beliau pernah bersembang dengan Prof. Wu (Prof. bagi pengajian bahasa Melayu di sebuah universiti China)yang berpendapat bahawa lilin adalah upacara agama dalam kematian orang cina. Namun ini dijawab oleh En. Ann Wan Sengbahawa adat orang cina di Malaysia berbeza dengan adat orang cina di China. YB Nizar juga sebenarnya ketika memegang lilin dan memakai baju hitam itu bukannya berada dalam majlis upacara kematian tetapi berada dalam sebuah majlis lainiaitu menuntut pembubaran DUN Perak. Jadi tidak timbul isu terlibat dalam upacara keagamaan kematian orang cina.

Bengkel ini sedikit sebanyak membuka minda untuk memahami adat orang cina dalam menguruskan sesuatu kematian dan En. Ann Wan Sengsendiri telah menulis mengenai beberapa adat orang cina yang merangkumi pelbagai aspek dalam sebuah bukunya.