Langkah Pencegahan Penyakit Berjangkit

07 Julai 2009

Langkah Pencegahan Penyakit Berjangkit

Ketika wabak SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome) atau dalam bahasa Melayunya Sindrom Pernafasan Akut Teruk melanda dunia termasuk Malaysia pada tahun 2003, UF ada tulis satu artikel yang bertajuk "Langkah Pencegahan SARS: Satu Maslahah". Artikel ini mengenai langkah-langkah pencegahan yang diambil oleh kerajaan Malaysia menurut perpesktif Islam. Ia telah dibentangkan dalam satu program diskusi ilmiah anjuran Fakulti Syariah dan Undang-Undang, USIM dan diterbitkan dalam bentuk buku. Kesimpulan daripada artikel ini, UF berpendapat bahawa langkah-langkah pencegahan yang diambil kerajaan Malaysia dalam menangani wabak SARS adalah bertepatan dengan Maqasid (Objektif) Syariah berdasarkan beberapa dalil ayat al-Quran, Sunnah dan kaedah-kaedah Fiqh.

Memandangkan sekarang dunia amnya dan Malaysia khasnya dilanda pula sejenis wabak baru iaitu selsema babi atau Influenza A (H1N1) di mana Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesahkan jumlah terkumpul kes H1N1 seluruh dunia meningkat kepada 91,457 kes termasuk 387 kematian di 126 negara. Ia terbukti wabak yang amat berbahaya dan mudah berjangkit, maka langkah-langkah pencegahan perlu diambil dan dilaksanakan dengan serius agar ia terkawal. Di Malaysia khasnya, telah ada langkah pencegahan yang diambil seperti kuarantin pesakit yang positif atau disyaki positif.

Dari sudut perspektif Islam, langkah pencegahan dalam menangani wabak Influenza A (H1N1) adalah sama seperti menangani wabak SARS dan wabak-wabak berjangkit yang lain. Jadi apa-apa langkah pencegahan yang diambil oleh kerajaan dalam mengawalnya dari terus merebak, ia dianggap menepati maslahah (selagi mana ia tidak bercanggah dengan kaedah umum Syarak) sesuai dengan prinsip-prinsip siasah syariyyah.

Kepada anda yang ingin membaca artikel UF berkaitan dengan langkah pencegahan wabak berjangkit dari segi dalil dan hujahnya, bolehlah hubungi UF.

1 ulasan

Tanpa Nama berkata...

Salam
e-mailkan pada saya langkah pencegahan wabak berjangkit seperti kenyataan Tuan

exerer05@yahoo.com