Akhirnya...

26 Julai 2009

Akhirnya...

Dalam post terdahulu UF ada sebut nak buat research sempena Ijtimak Tabligh Sedunia yang diadakan baru-baru ni. UF bersama 4 orang rakan pensyarah lain dah siapkan questionnaire untuk diedarkan semasa ijtimak tersebut. Kami minta bantuan pelajar-pelajar USIM untuk kutip data, namun pagi Khamis 9 Julai tu pelajar tu SMS mengatakan ada masalah besar, lalu UF pergi jumpa pelajar tu bertanyakan masalah apa.

Rupanya Syura Tabligh tidak benarkan kami untuk mengedarkan questionnaire semasa ijtimak berlangsung kerana takut mengganggu perjalanan ijtimak. Kami dengan berat hati terpaksa akur dengan keadaan itu dan mengambil keputusan untuk menangguh sementara research tersebut sehingga selepas selesai ijtimak.

Memandangkan questionnaire sudah dicetak dan hadiah responden sudah dibeli, tidak mesti tidak research itu perlu diteruskan. Mengikut rancangan asal nak kutip data di ijtimak, tetapi memandangkan ia tidak dibenarkan jadi UF bincang dengan rakan-rakan agar data yang diperlukan dikutip di markaz Tabligh di Masjid Sri Petaling sahaja. Namun ia juga perlu kepada keizinan Syura Tabligh. Jadi UF mohon bantuan ahli Jemaah Tabligh Kota Warisan untuk bawa UF ke Masjid Sri Petaling untuk meminta keizinan menjalankan penyelidikan di situ.

Mulanya nak pergi hari Rabu lepas, tapi UF baru baik demam, jadi hari Sabtu 25 Julai 2009 baru dapat pergi ke Masjid Sri Petaling. Kami bertolak ke sana lebih kurang jam 6.30 petang dan sampai jam 7 petang. Kami makan terlebih dahulu kemudian bersiap untuk solat Maghrib. Selepas solat Maghrib diadakan bayan dalam bahasa Urdu dan diterjemahkan oleh imam Masjid Us. Abd Hamid. Selepas Isyak pula diadakan pula penceritaan ringkas tentang "Hayat al-Sahabah".

Selepas itulah baru UF dibawa berjumpa dengan Mudir Madrasah merangkap imam Masjid Sri Petaling iaitu Us. Abd Hamid. UF sampaikan hasrat kami pensyarah USIM untuk menjalankan satu research dan ingin mengutip data di masjid itu. Tanpa banyak soal beliau memberi keizinan kepada kami dan beliau menyatakan bahawa memang selalu para penyelidik datang mendapatkan data di situ. Beliau juga sempat menelefon seorang ahli Syura Tabligh memberitahu tujuan kami sebagai pengesahan.

Bila dapat keizinan daripada Us. Abd Hamid, UF rasa lega sangat sebab akhirnya Insya Allah boleh berjalan juga research yang kami cadangkan tu, kalau tidak rugi saja kami cetak questionnaire dan beli hadiah.

Tiada ulasan