Ustaz Saman Ustaz

19 Jun 2009

Ustaz Saman Ustaz

Pensyarah UKM saman penulis blog RM1j

SHAH ALAM 18 Jun - Seorang pensyarah kanan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) hari ini memfailkan saman fitnah RM1 juta terhadap pemilik laman blog al-ghari.blogspot.com kerana didakwa menulis artikel yang mengaitkan beliau dalam isu fahaman Wahhabi. Dr. Azwira Abdul Aziz, 41, dari Jabatan Pengajian al-Quran dan As Sunnah, Fakulti Pengajian Islam UKM selaku plaintif menamakan Zamihan Mat Zin, 32, sebagai defendan. Zamihan merupakan Penolong Pengarah Pusat al-Quran dan Ilmu Teras (PQIT), Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM). Baca lanjut di: http://www.utusan.com.my/utusan/

UF tak kenal sangat kedua-dua ustaz dalam isu ni, tapi pernah berjumpa dengan mereka. Dr. Azwira adalah pensyarah di UKM dan Ustaz Zamihan tu ada mengajar di surau tempat tinggal UF. Isu Wahabi ni dah lama berlegar di Malaysia daripada dahulu lagi. Lepasan universiti di Saudi kadang-kadang dicop sebagai pengamal fahaman Wahabi. Mungkin sebab Arab Saudi terkenal dengan fahaman Wahabinya, maka siapa yang belajar di sana juga terkena tempiasnya.

Tapi sebenarnya fahaman Wahabi juga dipegang oleh mereka yang bukan belajar di universiti Arab Saudi, jadi untuk mengatakan semua yang pernah belajar di Saudi sebagai pengamal fahaman Wahabi adalah tuduhan yang melulu kecuali ada bukti. UF tidak membela sesiapa dalam hal ini kerana tidak tahu isu sebenar, cuma sebagai peringatan kepada semua, berhati-hatilah dalam membuat kenyataan.

Tiada ulasan