Kelas Asas Fardu Ain

21 Jun 2009

Kelas Asas Fardu Ain

Surau al-Hijrah Kota Warisan telah memngambil inisiatif menganjurkan kelas bimbingan Asas Fardu Ain untuk remaja-remaja yang tinggal di sini. Kelas ini adalah percuma setiap Sabtu malam Ahad selepas solat maghrib menggunakan buku karangan Allahyarham Us. Sulaiman Endut “Asas-Asas Fardu Ain”. Kelas ini dikendalikan oleh Us. Zairul al-Adib imam surau (bab Akidah dan akhlak) dan juga UF sendiri (bab fiqh).Alhamdulillah, semalam dah masuk minggu kedua kelas ini berjalan dan mendapat sambutan bukan sahaja remaja-remaja lelaki dan perempuan, malah orang dewasa juga ramai yang mengikuti kelas ini.

Memandangkan ramai remaja yang datang mengaji tidak ada buku tersebut, UF pesan kepada mereka agar membeli buku ini kerana ia adalah bekalan untuk selama-lamanya dan ia boleh diwarisi pula untuk anak-anak pada masa akan datang. Kepada ayah-ayah yang hisap rokok tangguhkan pembelian rokok untuk 2 hari dan gunakan kos yang nak beli rokok tu untuk beli buku tu untuk digunakan oeh anak-anak mereka. Buku tersebut hanya RM 15 dan kos beli sekotak rokok sekarang RM 6.70. Walaupun kebanyakan remaja yang datang mengaji tinggal di flat kos rendah, jangan jadikan alasan tiada duit, menghalang mereka dari mengikuti kelas dengan lebih sempurna. Tambahan pula mereka boleh mencatit isi-isi tambahan yang penting dalam buku tu.

Selepas solat Isyak, ada seorang hamba Allah yang sudah berumur dan turut mengikuti kelas Fardu Ain tadi datangberjumpa dengan UF dan menghulurkan RM 150. Katanya ambillah duit ini dan belikan buku “Asas-Asas Fardu Ain” dan beri kepada remaja-remaja yang datang mengaji. UF rasa hamba Allah ini orang luar sebab tidak pernah lihat beliau solat di surau sebelum ini. Apa-apa pun, terima kasih kepada beliau kerana mungkin beliau kesian bila UF cakap macam tu dan hanya Allah lah yang dapat membalas budi baik beliau. Insya Allah pahala yang berterusan akan beliau perolehi kerana buku yang dibeli dengan duit yang beliau beri dan digunakan pula oleh remaja-remaja yang datang mengaji, dianggap sebagai amal jariah seperti yang tersebut dalam hadis Rasulullah S.A.W: Yang bermaksud “Apabila matinya anak Adam, terputuslah amalannya kecuali 3 perkara;
1. Sedekah jariahnya.
2. Ilmunya yang dimanfaatkan dengannya.
3. Anak soleh yang mendoakan untuknya. (Riwayat Muslim)

Tiada ulasan