30 Jun 2009

Ijtimak Tabligh Sedunia

Pada 9 - 12 Julai 2009 akan datang, Ijtimak Tabligh Sedunia akan diadakan di tapak berhampiran masjid Kuaters KLIA, Sepang. Ijtimak ini melibatkan 100,000 orang lebih ahli jemaah Tabligh seluruh dunia. Bersempena dengan Ijtimak ini juga, UF dah berbincang dengan seorang kawan pensyarah untuk membuat satu research yang mana respondennya terdiri daripada ahli-ahli jemaah Tabglih yang datang ke Ijtimak tersebut. Tajuknya belum ditentukan tapi mungkin berkisar isu-isu Syariah, dan kami hanya ada lebih kurang 10 hari bagi menyiapkan questionnaire untuk diedarkan semasa IJtimak nanti.

UF memohon bantuan kepada ahli jemaah Tabligh yang tinggal di Kota Warisan untuk mendapatkan maklumat bagaimana perjalanan Ijtimak nanti. Tadi pagi selepas hantar anak ke sekolah, UF dibawa oleh Hj. Ishak (orang kuat Tabligh di Kota Warisan) meninjau tapak Ijtimak dan beliau sedia membantu untuk UF jalankan penyelidikan tersebut. Insya Allah, mudah-mudahan Allah Taala permudahkan urusan UF nanti.

26 Jun 2009

Malam Kesenian Islam

Satu konsert “Malam Kesenian Islam” akan diadakan seperti berikut:

Tarikh: 27 Jun 2009
Hari: Sabtu
Masa: 8 malam
Tempat: Pentas Budaya, Bandar Baru Salak Tinggi (berhadapan Maybank BB Salak Tinggi)

Berhibur bersama kumpulan nasyid ”Nowseeheart” dan “Instinct”. Temui mereka di sana! Bawa anak-anak sekali…

25 Jun 2009

Rehearsal

(Duduk dalam heli pun cukup lah)

Pagi tadi diadakan rehearsal untuk program Community Policing hari Sabtu ni. Yang menarik perhatian ramai ialah rehearsal gimik dari Skop Production yang dijayakan oleh pelakon-pelakon gerak khas seperti "Sarjan Misai" A. Galak, detektif Lingam, detektif Zaidi dan juga pelakon-pelakon Akademi Polis seperti Serena, Zack Kool dan lain-lain. Apa gimiknya? kena datang hari Sabtu ni di padang depan Sekolah Kebangsaan Kota Warisan.



(Sewang orang Asli Kota Warisan)

22 Jun 2009

Program "Community Policing"

Ibu Pejabat Polis Daerah Sepang dengan kerjasama penduduk Kota Warisan, Sepang akan menganjurkan satu program "Community Policing" seperti berikut:

Tarikh: 27 Jun 2009
Hari: Sabtu
Tempat: Padang di hadapan Sekolah Kebangsaan Kota Warisan, Sepang.
Dirasmikan oleh: Dato’ Khalid Abu Bakar (Ketua Polis Selangor)

Pelbagai aktiviti disediakan. Antaranya:
- Kaunter diskaun bayaran saman.
- Gimik Gerak Khas Yusuf Haslam "Skop Production".
- Pameran pelbagai agensi polis.
- Pertunjukkan udara.
- Dan pelbagai lagi.

Semua masyarakat berhampiran Kota Warisan dijemput hadir untuk memeriahkan lagi majlis. Jangan lupa, yang penting kaunter diskaun bayaran saman tu, jangan lepaskan peluang. UF baru balik mesyuarat dengan pihak polis tadi sebab UF Tim. Pengerusi Penduduk untuk majlis ni, difahamkan gimik special akan dipersembahkan oleh "Skop Production".

21 Jun 2009

Kelas Asas Fardu Ain

Surau al-Hijrah Kota Warisan telah memngambil inisiatif menganjurkan kelas bimbingan Asas Fardu Ain untuk remaja-remaja yang tinggal di sini. Kelas ini adalah percuma setiap Sabtu malam Ahad selepas solat maghrib menggunakan buku karangan Allahyarham Us. Sulaiman Endut “Asas-Asas Fardu Ain”. Kelas ini dikendalikan oleh Us. Zairul al-Adib imam surau (bab Akidah dan akhlak) dan juga UF sendiri (bab fiqh).Alhamdulillah, semalam dah masuk minggu kedua kelas ini berjalan dan mendapat sambutan bukan sahaja remaja-remaja lelaki dan perempuan, malah orang dewasa juga ramai yang mengikuti kelas ini.

Memandangkan ramai remaja yang datang mengaji tidak ada buku tersebut, UF pesan kepada mereka agar membeli buku ini kerana ia adalah bekalan untuk selama-lamanya dan ia boleh diwarisi pula untuk anak-anak pada masa akan datang. Kepada ayah-ayah yang hisap rokok tangguhkan pembelian rokok untuk 2 hari dan gunakan kos yang nak beli rokok tu untuk beli buku tu untuk digunakan oeh anak-anak mereka. Buku tersebut hanya RM 15 dan kos beli sekotak rokok sekarang RM 6.70. Walaupun kebanyakan remaja yang datang mengaji tinggal di flat kos rendah, jangan jadikan alasan tiada duit, menghalang mereka dari mengikuti kelas dengan lebih sempurna. Tambahan pula mereka boleh mencatit isi-isi tambahan yang penting dalam buku tu.

Selepas solat Isyak, ada seorang hamba Allah yang sudah berumur dan turut mengikuti kelas Fardu Ain tadi datangberjumpa dengan UF dan menghulurkan RM 150. Katanya ambillah duit ini dan belikan buku “Asas-Asas Fardu Ain” dan beri kepada remaja-remaja yang datang mengaji. UF rasa hamba Allah ini orang luar sebab tidak pernah lihat beliau solat di surau sebelum ini. Apa-apa pun, terima kasih kepada beliau kerana mungkin beliau kesian bila UF cakap macam tu dan hanya Allah lah yang dapat membalas budi baik beliau. Insya Allah pahala yang berterusan akan beliau perolehi kerana buku yang dibeli dengan duit yang beliau beri dan digunakan pula oleh remaja-remaja yang datang mengaji, dianggap sebagai amal jariah seperti yang tersebut dalam hadis Rasulullah S.A.W: Yang bermaksud “Apabila matinya anak Adam, terputuslah amalannya kecuali 3 perkara;
1. Sedekah jariahnya.
2. Ilmunya yang dimanfaatkan dengannya.
3. Anak soleh yang mendoakan untuknya. (Riwayat Muslim)

19 Jun 2009

Alhamdulillah

Alhamdulillah, segala puji hanya kepada Allah Azza Wa Jalla, atas limpahan kurnianya UF selesai menulis tesis Ph.D tepat jam 3.40 petang hari Jumaat 25 JamadilAkhir 1430H bersamaan 20 Jun 2009 pada hari Sayyidul Ayyam yang penuh berkat ini. UF doakan agar kajian sepanjang setahun setengah ini memberi manfaat kepada umat Islam khususnya di Malaysia dan mudah-mudahan Allah jadikan segala usaha UF selama ini sebagai amalan soleh. Amin!

Ustaz Saman Ustaz

Pensyarah UKM saman penulis blog RM1j

SHAH ALAM 18 Jun - Seorang pensyarah kanan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) hari ini memfailkan saman fitnah RM1 juta terhadap pemilik laman blog al-ghari.blogspot.com kerana didakwa menulis artikel yang mengaitkan beliau dalam isu fahaman Wahhabi. Dr. Azwira Abdul Aziz, 41, dari Jabatan Pengajian al-Quran dan As Sunnah, Fakulti Pengajian Islam UKM selaku plaintif menamakan Zamihan Mat Zin, 32, sebagai defendan. Zamihan merupakan Penolong Pengarah Pusat al-Quran dan Ilmu Teras (PQIT), Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM). Baca lanjut di: http://www.utusan.com.my/utusan/

UF tak kenal sangat kedua-dua ustaz dalam isu ni, tapi pernah berjumpa dengan mereka. Dr. Azwira adalah pensyarah di UKM dan Ustaz Zamihan tu ada mengajar di surau tempat tinggal UF. Isu Wahabi ni dah lama berlegar di Malaysia daripada dahulu lagi. Lepasan universiti di Saudi kadang-kadang dicop sebagai pengamal fahaman Wahabi. Mungkin sebab Arab Saudi terkenal dengan fahaman Wahabinya, maka siapa yang belajar di sana juga terkena tempiasnya.

Tapi sebenarnya fahaman Wahabi juga dipegang oleh mereka yang bukan belajar di universiti Arab Saudi, jadi untuk mengatakan semua yang pernah belajar di Saudi sebagai pengamal fahaman Wahabi adalah tuduhan yang melulu kecuali ada bukti. UF tidak membela sesiapa dalam hal ini kerana tidak tahu isu sebenar, cuma sebagai peringatan kepada semua, berhati-hatilah dalam membuat kenyataan.

13 Jun 2009

DIMASHQU (9)

Memandangkan aku akan pergi lama ke luar negara, aku telah melelong barang-barang di rumah seperti meja makan, almari, katil, sofa, mesin basuh dan lain-lain. Aku hanya iklankan dalam webmail USIM, mula-mula ingatkan lelongan barangan tu tiada sambutan, tapi rupa-rupanya ramai yang menghubungi aku untuk membeli barangan tersebut. Maklumlah harga lelong yang memang murah dan alhamdulillah boleh dikatakan hampir ke semua barang telah ditempah oleh staf-staf USIM. Manakala kereta Iswara yang aku guna juga aku jual dan dapatlah sedikit lagi wang tambahan.

Semakin menghampiri bulan Disember, membuatkan aku semakin berdebar-debar kerana berasa teruja dapat pergi ke Syria. Sebagai tanda kesyukuran aku telah mengadakan kenduri doa selamat di rumah mak ayah aku di Penang 2-3 hari selepas hari raya Aidilfitri tahun 2005.


Bila dah masuk bulan Disember, aku mengambil cuti 2 minggu sehinggalah tarikh penerbangan ke Syria pada 15 Disember nanti untuk menghabiskan baki cuti tahunan. Aku juga mengadakan kenduri perpisahan di fakulti Syariah dan Undang-Undang, tempat aku mengajar. Ada perasaan sedih dan gembira, entahlah kenapa?


Bersambung...

03 Jun 2009

Sudah Ada Pemenang

Tahniah diucapkan kepada saudara Helmizan dari Telok Panglima Garang kerana menjadi orang pertama menghubungi UF yang melayakkan beliau mendapat buku karangan UF dan sekeping CD Instinct percuma.

Anda apa tunggu lagi, masih ada lagi hadiah percuma dari UF, cepat klik di sini untuk merebut hadiah istimewa tersebut.

01 Jun 2009

Hadiah Menarik!!!

Sila kunjungi ke blog baru UF untuk mengetahui hadiah menarik tersebut! Tengok jangan tak tengok, kalau tidak menyesal.....