Point Forum 2

05 Januari 2009

Point Forum 2

Dato' Hasan Din ditanya pula tentang peranan solat jamaah terhadap individu. Beliau menjawab di samping pahala banyak berbanding solat sendirian, solat jamaah ini mengajar 3 perkara penting:

1. Ia mengajar makna pemimpin dan kepimpinan. Imam adalah pemimpin jamaah dan sewajarnya memahami keadaan makmum di belakangnya sebab ada makmum yang uzur ataupun yang ada hajat. Dalam erti kata lain imam jangan syok sendiri dan perlu ikut sunnah Nabi. Nabi Muhammad S.A.W kalau solat berjamaah dengan para sahabat baginda memendekkan solat, tetapi kalau baginda solat sendirian (solat sunat), baginda akan memanjangkan solatnya. Makmum juga mesti mentaati imam dengan tidak mendahuluinya, jikalau tidak solat akan terbatal. Kalau imam buat salah, makmum mesti menegurnya, sehingga 3 kali imam masih tidak perbetulkan kesalahannya dalam solat, makmum wajib mufaraqah. (Dato' Hasan Din membuat analogi lawak, kalau dah tegur tak nak terima, masuk la parti lain, menyebabkan hadirin ketawa).

2. Ia mengajar untuk mengenal diri sendiri. Solat jamaah mengajar erti "siapa aku?" dan jawapannya ialah "aku hamba Allah yang hina". Dalam erti kata lain, ia mengajar manusia supaya tawaduk dan merendahkan diri. Setinggi manapun kedudukan seseorang itu, bila solat berjamaah dia akan meletakkan kepalanya separas bontot (orang utara kata juboq) orang di hadapan ketika rukuk dan meletakkan kepalanya separas kaki orang dihadapan ketika sujud. Nak menunjukkan ketundukkan seseorang itu kepada kebesaran Allah dan tiada terbanding ketinggian manusia dengan keagungan Allah S.W.T.

3. Ia mengajar makna sosio kemasyarakatan atau lebih tepat lagi hidup bermasyarakat atau berjiran. Ulama fiqh dalam menyifatkan solat Nabi Muhammad, mereka memberitahu bahawa baginda menyarankan orang lelaki bila solat (terutama dalam sujud) mesti mengembangkan tangannya sehingga digambarkan dalam hadis bahawa kambing boleh lalu di celah tangan Rasulullah, manakala orang perempuan bila sujud mesti menguncup tangan ke dalam (tidak seperti lelaki). Oleh kerana orang lelaki yang digalakkan solat jamaah di masjid/surau, saranan tersebut tidak boleh dilaksanakan kerana di masjid/surau terdapat orang kiri kanan turut solat bersama. Ini menunjukkan supaya menghormati ahli jamaah lain yang sebelah menyebelah dengan tidak mengembangkan tangan kerana akan mengganggu mereka (lainlah kalau solat sendirian, nak kembangkan tangan tidak jadi masalah). Begitu juga bacaan dalam solat, tidak boleh sehingga mengganggu orang di sebelah, malah hanya cukup sekadar terdengar di telinga sendiri. Dengan itu, jika kita memahami konsep ini, maka kita akan lebih menghormati orang lain dan maksud hidup bermasyarakat akan lebih sempurna.
Inilah 2 point utama yang UF rasa cukup memberi kefahaman keada kita tentang solat dan berjamaah. Sama-samalah kira renung dan amalkan.

1 ulasan

Tanpa Nama berkata...

Doa Qunut nazilah dalam sunnah yg ditinggalkan .. http://jailurrashied.blogspot.com