27 Disember 2008

Ceramah Dr. Tawfiq al-Butiyy


Semalam 26 Dis 08, UF pergi ke Masjid Sulatan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam sebab nak dengar ceramah yang disampaikan oleh bekas penyelia tesis UF iaitu Dr. Tawfiq al-Butiyy (anak Syeikh al-Butiyy). UF tak tahu yang dia ada di Malaysia, jadi bila dapat message dari sorang sahabat yang Dr. Tawfiq akan bagi ceramah, UF pun pergi. UF sampai masjid pun dah dekat nak azan Maghrib dan UF sempat jumpa Dr. Tawfiq sebelum solat Maghrib.

UF seronok sangat bila dapat jumpa balik dengan dia dan dia pun seronok jumpa dengan UF, maklumlah anak murid kesayangan... hehe... dan kami berpeluk erat tanda ukhuwwah Islamiyyah... dia di Malaysia sebagai Prof. pelawat di Institut Kajian Rantau Asia Barat (IKRAB), UKM selama 2 minggu...

Selepas solat Maghrib, Dr. Tawfiq menyampaikan ceramahnya dan alih bahasa oleh Us. Sulaiman Ibrahim, pensyarah UKM yang mengiringi Dr. Tawfiq. Dr. Tawfiq menyentuh berkenaan sambutan tahun baru Hijrah dan Masihi yang selang tidak berapa hari dan kaitannya dengan kehidupan seorang muslim. Namun beliau banyak menyentuh tentang mengingati mati kerana ia sebenarnya mampu menghalang seorang muslim itu dari melakukan maksiat kepada Allah. Hanya orang yang tidak mengingati mati berani melakukan noda dan dosa tanpa takut kepada balasan Allah.

Beliau juga menukilkan satu pesanan dari Imam al-Hasan al-Basri seorang ulama sufi yang zuhud "Engkau hanyalah beberapa hari, setiap kali satu hari berlalu, maka berkuranglah engkau". Yakni setiap hari yang berlalu menjauhkan kita dengan hari kelahiran kita dan mendekatkan dengan kematian kita. Jadi orang yang sentiasa mengingati mati akan sentiasa bersedia dengan amalan soleh. Apa yang lebih penting ialah selepas kematian itu, sebab ada mahkamah pengadilan Allah yang dibentangkan segala amal baik buruk kita. Beruntunglah orang yang melakukan amal soleh sebab diberi balasan syurga. Rugilah orang yang melakukan maksiat kerana akan diberi balasan neraka..... Ini sebahagian ceramah Dr. Tawfiq.


23 Disember 2008

Forum Perdana Ewal Islam

Semalam 22 Dis 08 telah diadakan satu Forum Perdana Ewal Islam di Stadium Salak Tinggi, Sepang yang menampilkan Dato' Hashim Yahya, Us. Farid Ravi dan Us. Roslan Muhammad yang dipengerusikan oleh Dat' Hasan Ali, Exco Kerajaan negeri Selangor. Program malam semalam itu adalah program penutup tahun 2008 bagi Forum Perdana yang telah menjelajah seluruh 9 daerah di Selangor.

Forum Perdana Ewal Islam yang mengenengahkan tajuk "Islam Syumul" itu telah berjaya menarik ribuan umat Islam sekitar Sepang untuk mendengar kupasan para panel. Memang terlalu banyak mutiara kata hasil daripada Forum Perdana tersebut, tapi UF hanya nak paparkan dalam blog ni penggulungan akhir yang dibuat oleh Dato' Hashim Yahya. Beliau menyampaikan amanat yag telah disampaikan oleh Lukman al-Hakim kepada anaknya.

Amanat tersebut ialah, jangan engkau ingat 2 perkara dan jangan engkau lupa 2 perkara. Jangan ingat 2 perkara iaitu:
1. Hasanatuka Ila al-Ghayr (kebaikan yang telah engkau lakukan kepada orang lain).
2. Isa'atu al-Ghayr Ilayka (kejahatan orang lain kepada engkau).

Jangan lupa 2 perkara walau siapapun atau di mana engkau, iaitu:
1. Allah.
2. al-Dar al-Akhirah (hari akhirat).

FIKIR-FIKIRKAN DAN AMALKANLAH !

19 Disember 2008

DIMASHQU (3)

Kebetulan pula ada seorang pelajar Malaysia (Wifaq) yang sedang membuat Ph.D di Universiti Maula Ismail, Maghribi datang ke USIM untuk memohon jawatan akademik. Aku yang menemani beliau berjumpa dengan Prof. Dato' Dr. Asin bin Dollah (Timbalan Naib Canselor) berhubung dengan hasratnya itu.

Setelah berbincang dan mendapatkan maklumat daripada Wifaq, aku membuat keputusan untuk membuat Ph.D di Universiti Maula Ismail, tempat Wifaq belajar. Namun masalahnya universiti tersebut tidak diiktiraf oleh JPA, manakala universiti-universiti lain di Maghribi pula terlalu lama tempoh untuk menghabiskan Ph.D. Jadi setelah berfikir semasak-masaknya, aku membuat keputusan untuk cuba memohon masuk di universiti Damascus di Syria.

Setelah tiada siapa yang boleh memberikan maklumat tentang universiti Damascus, aku cuba mengantar Emel ke alamat universiti tersebut bertanyakan syarat-syarat menyambung pelajaran di situ. Alhamdulillah tidak lama selepas itu aku mendapat jawapan daripada seorang pegawainya. Beliau telah memberikan sedikit maklumat berkaitan syarat-syarat membuat Ijazah Lanjutan di universiti Damascus.

Apabila aku memberitahu hasratku belajar di universiti Damascus kepada seorang teman pensyarah iaitu Dr. Adel (dari Libya), beliau mengatakan bahawa beliau mempunyai kenalan di universiti tersebut. Lalu aku meminta beliau menghubungi kenalannya itu melalui E-mel agar membantu permohonan aku. Setelah Dr. Adel mengutusi kenalannya itu dan memberitahu tentang hasrat aku, kenalannya itu mengalu-alukan kedatangan aku ke universiti Damascus. Kenalannya ialah Dr. Muhammad Tawfiq al-Butiyy anak kepada Dr. Muhammad Said Ramadan al-Butiyy.

Bersambung....

Sijil MA

Minggu lepas UF pulang ke Penang sebab ada kenduri sepupu. Balik tak lama pun sebab jumaat balik sana dan hari ahad dah balik ke sini. Sebelum balik tu singgah ke rumah mertua dan kebetulan isteri dan UF naik ke atas rumah (yang tak pernah digunakan semenjak ayah mertua meninggal) untuk lihat barang. Tetiba ternampak satu kotak yang ada nama UF dan bila buka je kotak tu ternampak sijil MA (versi bahasa Melayu) yang memang dicari-cari selama ni.

Sejak balik dari Syria tahun 2006, UF memang dok cari sijil tu dan memang susah hati sebab tak ingat simpan di mana. Apatah lagi UF dah "kehilangan" sijil asal BA dan MA (versi bahasa Inggeris) sebab masa minta Universiti Damascus kena kemukakan sijil yang asli untuk permohonan. Mulanya sijil tu memang sampai ke sana tapi bila urusan dah selesai sijil-sijil tu ntah ke mana. Bila UF tanya jabatan, pegawai kata ada pada penyelia, tapi bila tanya penyelia, dia kata ada kat jabatan.
Jadi UF terpaksalah terima hakikat yang sijil-sijil tu dah hilang dan itu harga yang UF terpaksa bayar untuk mohon Universiti Damascus. Sebab tulah UF bila jumpa balik sijil MA (versi bahasa Melayu) tu rasa bersyukur sangat. Sekurang-kurangnya tak hilang semua sebab sijil MA ni dapat 2 versi, satu bahasa Melayu dan satu lagi bahasa Inggeris dan yang hilang tu versi bahasa Inggeris.

11 Disember 2008

Kekuatan Solat Hajat

Tadi imam surau Kota Warisan mohon para jemaah sekelian selepas solat Isyak, untuk solat hajat kepada seorang bayi yang baru lahir sebulan tetapi koma di IJN akibat masalah jantung. UF terus teringat peristiwa bagaimana dulu isteri UF juga pernah terlantar selama 3 minggu tidak sedarkan diri di ICU Hospital Besar Pulau Pinang akibat masalah buah pinggang.

Hampir tiap hari bila UF melawat isteri, UF baca surah Yasin dan berdoa agar Allah sembuhkan isteri dan dapat sedar kembali. Sehinggalah pada minggu ketiga (kalau tak silap 20 Januari 2006), hari Jumaat UF pergi solat Jumaat di Masjid Daerah Butterworth dekat rumah UF. Sebelum khutbah Jumaat, UF berjumpa dengan imam masjid dan mohon supaya selepas solat Jumaat diadakan solat hajat untuk isteri UF.

Selepas solat Jumaat dan solat hajat tu, UF pergi ke hospital dan bila sampai saja di ICU, UF dapati isteri UF dah sedar tetapi dalam kebingungan. Ketika itu juga, UF panjatkan syukur kepada Allah Subhanahu Wataala kerana memakbulkan doa dalam solat hajat tadi. Mungkin di kalangan jemaah yang solat hajat tadi ada yang makbul doanya. Terasa yang keyakinan kepada Allah bertambah ketika tu kerana UF yakin bahawa Allah sentiasa mendengar doa hambanya. Sekejap atau lama Allah memakbulkan doa terpulanglah kepada Allah, tapi yang paling penting kita sebagai hambanya tidak boleh jemu berdoa.

UF cadangkan sesiapa yang mempunyai masalah yang besar, tundukkan diri kepada Allah dalam keadaan penuh tawaduk dan buatlah solat hajat, mohon kepada Allah agar dilepaskan daripada masalah tersebut. Menunaikannya bersama-sama muslimin yang lain lebih afdal. Mungkin ada yang tidak percaya, tetapi buatlah dulu insya Allah akan termakbul segala permintaan yang baik. Paling penting jangan ada dalam hati sekelumit perasaan waswas terhadap Allah. Lama atau tidak, itu urusan Allah, urusan kita hanyalah berdoa! Didoakan agar bayi tadi disembuhkan oleh Allah agar dapat hidup menjadi seorang muslim yang mu'min lagi soleh.... Amin!