Syeikh Wahbah al-Zuhaili

17 November 2008

Syeikh Wahbah al-Zuhaili


Tengahari tadi kawan se fakulti call ajak pergi makan dengan Syeikh Wahbah al-Zuhaili. Syeikh Wahbah datang Malaysia semepena seminar International Seminar on Comparative Law (ISCOM2008) di Marriot Hotel, Putrajaya pada 18-20 November 2008. Kami pergi makan di restoran arab Saba Cyberjaya.

Syeikh Wahbah lebih kurang macam Syeikh al-Buti. 2 orang ulama Syria ni memang terkenal seluruh dunia Islam. Syeikh Wahbah banyak menulis buku yang mashur antaraya al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuh, Tafsir al-Munir dan lain-lain.

UF masa berada di Syria selalu mengikuti kelas pengajian Syeikh Wahbah di Masjid al-Kuwaiti yang berhampiran rumahnya. Dia mengajar Tafsir al-Munir karangannya sendiri. Dekat Kuliah Syariah, Universiti of Damascus pun UF selalu jumpa dia sebab dia mengajar di situ. Malah kenangan manis UF dengan Syeikh Wahbah ni bila satu hari UF berjumpa dengan penyelia UF, Dr. Tawfiq (anak Syeikh al-Buti) nak bincang pasal proposal tesis di kuliah. Kemudian Dr. Tawfiq ajak masuk dalam pejabat kuliah, kebetulan Syeikh Wahbah ada dalam pejabat tu.

Dr. Tawfiq pun terus tunjukkan proposal UF pada Syeikh Wahbah dan mohon jasa baik Syeikh untuk tolong tengokkan proposal tu. Syeikh Wahbah pun tak cakap banyak, dia baca proposal tu dan betulkan sedikit sebanyak kandungan dalam proposal. UF masih simpan proposal tu yang ada tulisan Syeikh Wahbah, saja nak buat kenangan.

Tiada ulasan