Penyelidikan bidang Sains dan Sosial

06 Oktober 2008

Penyelidikan bidang Sains dan Sosial

UF bersetuju dengan pandangan Prof. Madya Mohamad Md Yusof dari Pusat Pengajian Komunikasi, USM yang disiarkan dalam Berita Harian 6 Oktober 2008. Beliau mengutarakan kepentingan penyelidikan yang seimbang antara bidang sains dan sosial di IPT. Beliau memberi contoh Unversiti Harvard yang tidak mengkesampingkan penyelidikan bidang sosial di samping bidang sains.

Jadi pihak kerajaan terutama Kementerian Pengajian Tinggi semestinya mengambil pendekatan yang adil kepada dua bidang ini di universiti-universiti tempatan demi menggalakkan penyelidikan yang lebih baik. Ini kerana kedua-dua bidang adalah penting untuk pembangunan negara dan satu pihak tidak boleh mendabik dada dengan menyatakan bahawa bidangnya sahaja yang mampu membawa kemajuan dan pembangunan Malaysia.

Adil bukan bererti peruntukan penyelidikan dibahagi sama banyak kerana kita faham dalam bidang sains, selalunya ia melibatkan kos yang tinggi. Adil dalam erti kata bidang sosial tidak dianaktirikan atau dinafikan peluang untuk melakukan penyelidikan yang kompeten. Namun UF tidak mengatakan yang selama ini bidang sosial (termasuk pengajian Islam) dinafikan hak penyelidikan kerana sudah banyak penyelidikan yang baik dalam bidang tersebut.

Tiada ulasan