Kenangan di Syria

26 September 2008

Kenangan di Syria

UF mula menyambung pengajian Doktor Falsafah pada hujung 2005 di Universiti Damascus, Syria. UF adalah pelajar Malaysia yang pertama diterima di situ untuk pengajian Ph.D dengan bantuan Dr. Tawfiq al-Butiyy (anak Syeikh Ramadan al-Butiyy ulama yang terkenal di Syria). UF berurusan dengan Dr. Tawfiq untuk urusan sambung belajar dan Dr. Tawfiq banyak membantu sehingga UF diterima masuk di situ . Bila dapat tawaran dari Universiti Damascus, UF gembira sangat sampai botakkan kepala kerana bernazar. Lepas Raya Aidilfitri tahun 2005, pada 15 Disember UF sekeluarga berangkat ke Syria, namun baru 2 minggu berada di sana kami terpaksa pulang ke Malaysia kerana masalah kesihatan isteri UF.

Setelah isteri UF sihat, UF pergi semula seorang ke Syria pada bulan Mac 2006 untuk meneruskan pengajian. Alhamdulillah Dr. Tawfiq al-Butiyy telah dilantik sebagai penyelia tesis UF. Jadi UF pun menyiapkan proposal (yang dipinda sebanyak 4 kali) dan bila siap UF memasuki viva proposal yang ditetapkan oleh Universiti Damascus. Pertengahan bulan April UF pulang ke Malaysia untuk menghadiri kursus PTK 3 anjuran USIM. Kemudian penghujung bulan Jun, UF ke Syria semula dan mula menulis tesis yang telah diluluskan pada peringkat Jabatan, Fakulti dan Universiti.

Tetapi UF masih belum boleh mendaftar sebagai pelajar rasmi Universiti Damascus lagi kerana kelulusan terakhir ialah pada peringkat Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Dalam Negeri Syria (sistem di Syria lain sikit). Dikhabarkan yang kelulusan itu akan diperolehi penghujung tahun 2006. Pada minggu ke 3 bulan Julai, UF dapat SMS dari isteri yang dia akan dimasukkan ke dalam wad semula. Setelah berfikir masak-masak, UF ambil keputusan untuk berbincang dengan penyelia untuk pulang ke Malaysia dan menulis tesis di sini. Dr. Tawfiq mengizinkan dan kami berhubung melalui emel sahaja.

Namun, sehingga tahun 2007, kelulusan yang ditunggu-tunggu masih belum diperolehi dan banyak kali UF bertanyakan hal itu kepada Dr. Tawfiq, tapi dia juga tidak dapat memberi jawapan. Sehinggalah bulan Mac 2007, masih tidak dapat kelulusan itu, jadi UF berbincang dengan Dekan dan ambil keputusan untuk berpindah ke universiti tempatan. Walaupun sudah banyak menulis tetapi dengan tiada kelulusan pihak kementerian Syria, status UF sebagai pelajar Universiti Damascus yang rasmi adalah tergantung.

Walaupun berasa amat berat hati untuk menamatkan perjuangan yang belum sempat selesai di Universiti Damascus, namun UF mesti berpindah universiti kerana tempoh sambung belajar hanya tinggal setahun setengah sahaja lagi. Jadi pada Julai 2007 UF mendaftar sebagai pelajar Doktor Falasafah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Kenangan singkat di Syria amat diingati, tetapi di sebalik apa yang terjadi sudah pasti ada hikmahnya dan UF reda dengan ketentuan Ilahi.

Tiada ulasan