28 Mei 2008

MA al-Azhar

Emm... dah lama tak menulis... bukan apa, internet takdak kat rumah... so bila datang pejabat barulah boleh access internet... kali ni UF nak cerita pasal kenangan sambung master di al-Azhar.... tahun 1996 selepas grad di universiti al-Azhar cawangan Damanhur... UF bersama beberapa orang sahabat segraduan dari Damanhur cuba memohon untuk sambung belajar di peringkat MA... yang mohon 7 orang.... tapi bila nak masuk imtihan qabul (tahfiz Quran ja= tambah 2 juz lagi jadi 10 juz) tinggal 6... keluar result yang pas 5 orang ja.... bila nak start ngaji yang tinggal 3 orang ja... UF, Apit kodiang (kami 2 ambil Syu'bah Usul Fiqh) dan Poknik Mahdi (Syu'bah Siyasah Syar'iyyah)... bukan apa setakat yang UF tahu masa tu dah banyak tahun sebelum tu takdak pelajar Malaysia yang sambung MA di al-Azhar dalam bidang Syariah (Usul Fiqh, Siyasah dan lain-lain).... jadi dengan kami buat MA telah membuka laluan semula kepada pelajar Malaysia untuk sambung MA selepas itu... berbalik kepada diri UF dan 2 orang lagi tu... tahun pertama kami ikut kelas pastu ambil periksa dan alhamdulillah buat kali pertama UF gagal dalam periksa (gagal 2 daripada 6 subjek)... sistem al-Azhar pulak, kalau gagal walau 1 subjek kena ulang balik semua subjek......kami 3 orang gagal..... habis periksa Apit dan Poknik Mahdi balik Malaysia untuk bercuti..... bila berlaku kegawatan ekonomi tahun 1997-1998 terus 2 orang tu tak datang dah.... tinggallah UF meneruskan perjuangan.... mula-mula tu dah patah semangat pasal tinggal sorang-sorang tapi atas dorongan seorang teman arab, UF gagahkan diri untuk teruskan perjuangan.... UF masih ingat yang UF study bermati-matian daripada pagi hingga ke malam hanya baca buku dan berhenti untuk makan dan solat...namun takdir juga menentukan setelah 4 kali masuk periksa tapi UF tetap gagal 2 subjek.... sebabnya Syu'bah Usul Fiqh menetapkan kuota hanya 6 orang sahaja yang akan "diberjayakan"... bayangkan daripada 70 orang dalam kelas... hanya 6 orang sahaja yang lulus, itupun mereka yang gagal tahun lepas punya.... nasib sahaja siapa yang bakal lulus kerana ada seorang kawan sekelas UF walaupun dia dulu mumtaz tiap-tiap tahun tapi dia pun gagal juga.... UF dapat pengalaman berharga walaupun tak berjaya dapat MA al-Azhar.... UF lebih faham subjek Usul Fiqh daripada sebelumnya.... Alhamdulillah.....

15 Mei 2008

Damanhuri

Sudah 12 tahun sejak UF tinggalkan Damanhur... iaitu tempat UF belajar masa ijazah pertama (universiti al-Azhar cawangan Damanhur, Mesir)... lebih kurang 2 jam setengah naik teksi dari Cairo... ibu negara Mesir.... kami seramai 120 pelajar merupakan generasi pertama yang di hantar ke cawangan universiti al-Azhar di Damanhur... pelbagai kenangan pahit manis sepanjang berada di sana... dan baru2 ni seorang kawan UF buat blog untuk reunion generasi pertama tahun 1992.... alhamdulillah setelah sekian lama terpisah... dapat jumpa balik walaupun dalam blog.... hanya segelintir kecil saja yang UF jumpa balik selepas tamat belajar dulu.... yang lain entah ke mana... mungkin usaha ni dapat menemukan balik kami generasi pertama Damanhur... ala2 jejak kasih la tu....

http://azharidamanhuri92.blogspot.com/

13 Mei 2008

Motivasi

Masa UF mengajar dalam kelas… pelajar-pelajar selalu kata subjek Usul Fiqh payah untuk difahami … antara sebabnya ialah pelajar tidak tahu atau tidak faham untuk apa subjek itu dipelajari … bagi UF mana-mana subjek pun sama … jadi menjadi cabaran kepada pensyarah yang mengajar untuk menarik minat pelajar mereka … UF masih ingat masa sekolah rendah dulu … cikgu lukisan kata hanya subjek lukisan yang menjamin masa depan … betul atau tidak tak tahulah … tapi UF dapat tangkap tujuan cikgu tu kata macam tu … sebab nak naikkan motivasi anak muridnya yang tak minat subjek lukisan … jadi UF pun dalam kelas pertama akan kata, hanya subjek Usul Fiqh yang menjamin masa depan … sebabnya jika diperhatikan subjek Usul Fiqh dalam praktikalnya, bukan sahaja digunakan dalam bidang pengajian Islam atau khususnya dalam bidang syariah, tetapi ia juga digunakan (disedari atau tidak) dalam bidang perubatan, undang-undang dan lain-lain …

nama "usulifaqih"

Mungkin ada orang tertanya-tanya kenapa UF menggunakan nama "usulifaqih" untuk blog ni … buat mereka yang dalam bidang pengajian Islam insya Allah akan faham … namun bagi mereka yang luar bidang tersebut mungkin sedikit kehairanan … UF terangkan sikit … usulifaqih adalah gabungan dua perkataan "usuli" (ahli/pakar usul) dan "faqih" (ahli/pakar fiqh) dan ia diambil daripada dua ilmu iaitu ilmu Usul Fiqh dan ilmu Fiqh … UF guna nama ni bukan nak tunjukkan yang UF terlalu pakar dalam dua ilmu tersebut …. tapi disebabkan UF minat sangat dengan ilmu Usul Fiqh yang menjadi tunjang pengajian Syariah …. Jika tidak ada Usul Fiqh tidak akan ada Fiqh ... lagipun memang UF mengajar subjek Usul Fiqh di USIM dan sekarang pula sedang sambung pengajian di peringkat Ph.D di UIAM juga dalam bidang Usul Fiqh … mudah-mudahan UF dapat memahami bidang tersebut dengan baik, walaupun tidak menjadi mujtahid sehebat imam al-Syafie …. jadi gitulah ceritanya ….

07 Mei 2008

Permulaan Kalam

سم الله الرحمن الرحيم

Salam perkenalan daripada usulifaqih (UF).... baru blaja nak tulis blog.... tapi bukan nak ulas hal2 politik... sebab dah ramai yang tulis.... blog ni pasal diri UF sendiri dan dunia akademik IPTA di Malaysia sebab UF seorang pensyarah di salah sebuah IPTA... ok jumpa lagi...